23.4.06

9. Els pneumàtics

Els pneumàtics de les rodes són un dels elements que tenen més repercusió en el rodatge de la bicicleta. Portar uns pneumàtics adequats al terreny per on rodarem ens donarà la relació velocitat/adherència/resistència que necessitem. Segons el relleu dels pneumàtics i la seva amplada tindrem millor o pitjor adherència en diferents terrenys. Pneumàtics molt amples i amb relleu ens donaran més adherència i més potència de fre, però ens restaran velocitat.

Les bicicletes de muntanya munten rodes de 26''. Les amplades dels pneumàtics poden anar d'1,5'' a 2,2''. Per a terrenys accidentats i trialeres triarem pneumàtics d'1,90'' a 2,2'', els pneumàtics més amples ens donaran més resistència a cops i seran més indicats per a persones més pesades. Per a terrenys asfaltats o pistes en bon estat n'hi haurà prou amb rodes d'1,5'' a 1,85'' i amb un relleu poc profund.

Les bicicletes de carretera munten rodes de 700 mm de diàmetre amb pneumàtics de 22 mm d'amplada, però si el pas de roda és suficient podem posar pneumàtics de fins a 28 mm. Les bicicletes híbrides també acostumen a portar rodes de 700 mm i pneumàtics de 28 mm a 32 mm. En els pneumàtics més amples podem trobar relleus aptes per a rodar en pistes de terra amb força seguretat.

Inflat de les rodes

La pressió aconsellada per a les rodes d'una bicicleta depèn de molts factors. Segons el pes del ciclista i l'ús que es faci de la bicicleta caldrà variar la pressió. Amb pressions més altes obtenim menys fricció amb el terra i per tant perdem adherència. Amb pressions més baixes guanyem adherència i certa amortiguació, però podem punxar la roda en pinçar la cambra amb la llanta. La taula inferior mostra algunes pressions aconsellades per a BTT, tot i que per un ús molt extrem podríem augmentar ½ bar la pressió de cada roda. Per bicicletes híbrides podem sumar 2 bars i per a bicicletes de carretera podem arribar a sumar 5 bars. Si els pneumàtics no estant en bones condicions pot ser que no suportin algunes pressions. També cal tenir en compte les pressions màximes i mínimes aconsellades pel fabricant que normalment venen escrites en el lateral del pneumàtic.

Ens pot anar bé saber que 3 bars equivalent aproximadament a 40 psi (els factors de conversió exactes són: 1 psi = 0.06895 bar, 1 bar = 14.50326 psi, 1 psi = 6.8948 KPa ).

Pes del ciclista

Pressió a davant (bars)

Pressió a darrera (bars)

40

2,5

3

60

3

3,5

80

3,5

4

100

4

4,5

2 comentaris:

Jordi ha dit...

bones, em dic jordi i tinc un petit problema amb la bicicleta, vaig canviar la el pneumatic i la camara de la bicicleta i al inflarla sem bonyega i va fent salts al correr, sabeu a que es deu? no entenc perque pasa... el pneumatic estava prou be, i la camara també pero no es nova... pero pot ser que s'infli més d'un canto que d'un altre? tot va be pero això es molt molest i em sembla que em carregare el neumatic...alguna recomanació?

Bici-Vici ha dit...

El que expliques és una mica estrany. No sóc una expert en mecànica, però has mirat que no sigui la roda (la llanda) la que no està bé? Si fos això tindria solució. Sinó potser posaria un pneumàtic nou...

Vegeu també