20.11.06

La via verda del Baix Ebre, la Terra Alta i la Val de Zafán

Última revisió: octubre de 2016

La via verda de la Val de Zafán (també coneguda com a vies verdes del Baix Ebre, la Terra Alta i la Val de Zafán) transcorren per l'antiga via de tren que unia Tortosa i Roquetes amb Alcanyís i La Puebla de Híjar (on s'unia amb la línia de Saragossa). Es va començar a construir el 1891, el 1895 va començar a funcionar un tram i no va arribar a Tortosa fins a la guerra civil (vegeu història). Va deixar de funcionar el 1973.

Actualment la via és transitable com a via verda de Tortosa (Baix Ebre) fins una mica més enllà de Valljunquera (Terol). Després fins a Alcanyís (96Km) es pot fer per camins compartits amb vehicles agrícoles (hi ha un túnel tallat). D'Alcanyís fins a la Puebla de Híjar (128 Km) també és transitable (des de 2015).

També és possible continuar la via verda de Tortosa fins a la desembocadura de l'Ebre passant per Amposta tot seguint el Camí Natural de l'Ebre o GR-99, tot i que també hi ha planificada la prolongació de la via verda fins a Sant Carles de la Ràpita seguint el traçat original en un tram que mai es va acabar.

Recorregut fotogràfic de mar a muntanya
Situeu-vos damunt de la foto per veure'n el títol i cliqueu-hi per veure-la ampliada.

Km 0. Tortosa, pont de ferro sobre el riu Ebre.

Km 2,6. Roquetes

Km 7,8. Estació d'Aldover. Rehabilitada com a bar-restaurant.

Km 10. Estació de Xerta - Actualment rehabilitada amb servei de restauració i de lloguer de bicicletes.
Km 20,5. Estació de Benifallet, condicionada com a alberg, pensió i bar-restaurant i amb una àmplia gamma de serveis. Vegeu el vídeo i l'apunt que en vaig fer l'estiu de 2016.


Km 25,5. Estació de Pinell de Brai.

Km 30. Santuari de la Fontcalda. Cal deixar la Via Verda i baixar-hi (és a prop). Surgència d'aigua termal al riu. Ens hi podem banyar tot l'any!
Km 30,5. Estació de Prat de Comte. Una carretera de 4 km i + 200 m de desnivell ens porta fins al poble. Hi podem trobar bar, restaurant i alberg, així com un Centre d'Interpretació del Parc Natural dels Ports.

Km 35,4. Estació de Bot. Al costat mateix del poble i amb 2 cellers que es poden visitar.

Km 44,5. Estació d'Horta de Sant Joan. El poble queda a 2 Km +100 m i té una àmplia oferta de serveis, un casc antic molt interessant i dos museus: el Centre Picasso i l'Ecomuseu.
El tram d'Horta a Arnes és molt recte i té un únic túnel de 250m per travessar uns tossals a partir dels quals la vista s'obre. Des d'Horta hi ha pistes forestals que fan drecera i ens porten fins aquest túnel.

A la foto, veieu els Ports (i les Roques de Benet) des d'Horta de Sant Joan. A la Via Verda es poden veure en molt moments a partir d'Arnes-Lledó.
Km 49. Estació d'Arnes-Lledó. Arnes queda a 6 km i Lledó a 2 km. A partir d'aquí comença el Camí Natural de la Val de Zafán.
Km 49,2. Viaducte sobre el riu Algars (245m): a 250 metres de l'estació Arnes-Lledó. Frontera província de Terol.Des d'aquest viaducte, podem descendir fins a l'Assut de Lledó i gaudir d'aquesta zona de bany del riu Algars.

Km 55,5. Estació de QueretesKm 58. Estació de Vall-de-Roures
Km. 67. Estació de Torre del Compte. Actualment és un hotel i hi ha un petit desviament habilitat per vorejar-lo.

Km 67. Viaducte sobre el riu Matarranya
Km 71. Estació de Vall de Tormo
Km 76,6. Estació de ValljunqueraKm 79. Acaba el tram senyalitzat com a Via Verda
Km 83,5. Estació de Valdealgorfa
Km 96. Alcanyís.
Km 116. Estació de Puigmoreno - Nou tram arranjat fins a la Puebla de Híjar. Tram compartit amb tràfic agrícola.
Km 125. Samper de Calanda - 2,2 km de camins rutals i 600 m per la carretera de Jatiel a l'estació de la Puebla de Híjar.
Km 128. La Puebla de Híjar - Estació de tren d'Adif



Fitxes oficials de la Fundación Vias Verdes:
Enllaços interessants:
En vull més:

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Som un grup de quatre amics, dues parelles. Aquest cap de setmana passat hem intentat fer la ruta de Fredes a Tortosa amb bicicletes llogades a ROGLES AVENTURA de Flix, però ens ha estat una mica complicat fer-la sencera perquè es fa de nit molt aviat -entre d'altres incidències amb el material llogat-.
Seré breu. Ens vénen a buscar a Tortosa. D'entrada ja no tenim els cascs que ens havien de portar. Decidim no emfatitzar la badada del responsable i agafar rumb cap a Beseit. Des de Fredes ens vam confondre a l'agafar el camí apropiat; no es troba gens indicat. Després de fer diversos quilòmetres en una mala direcció plena de baixades, una de les bicicletes deixa de funcionar adequadament -per dir-ho d'alguna manera-. La beina dels pinyons estava trencada, totalment desplaçada, la qual cosa feia desencaixar la cadena i no poder pedalar. Gràcies a l'amabilitat, a la paciència i a l'habilitat d'un jove que passava per allà -al qual li donem mil gràcies-, vam tenir la sort de poder continuar la ruta. El consell per telèfon, però, del responsable de l'empresa, va ser anecdòtic: fer de picapedrers, donant cops amb dues pedres als canvis, amb l'afegit de deixar una cadència fixa. Com hauria pogut, la meva amiga, pujar tot el que havíem baixat amb una cadència fixa? potser pujat sí -perquè no sé ben bé quin joc de plat i pinyó ens aconsellava- però a les rectes i a les baixades què?
Arribant a Horta de Sant Joan se'ns punxen les rodes davanteres de dues bicicletes. Vam intentar canviar les cambres, però no vam poder, degut al cansament físic o a l'estat agònic per la foscor immediata. La manxa tampoc ens va fer costat. Som-hi doncs, cap a Sant Joan enfosquint, per la carretera convencional amb pujada, amb bicicletes de muntanya i amb la roda completament desinflada. Una situació èpica, com bé ho descriu el meu amic. No obstant, sí que és cert que les rodes es poden petar en un moment o altre. Un principi del ciclisme, però, diu que una roda amb una pressió adequada no es punxa gairebé mai, només en rares ocasions. Per tant, haurien d'haver estat amb més pressió les rodes abans de llogar-les? qui sap.
Un cop arribats a Tortosa ens espera el responsable aplaudint-nos. No n'esperàvem menys, sincerament. Ens va recomanar, després d'expressar-li que les bicicletes no estaven en condicions òptimes, que la pròxima sortida la féssim amb guia. Un guia! i per què? la presència d'un guia potser hagués pal·liat el mal estat de les bicicletes? Amb arguments de defensa ens intentava fer entendre que no ens descomptaria res del preu -sense, encara, haver-li demanat-. La culpa era nostra, per no haver anat amb guia o per no saber fer de mecànics, ja que tenim coneixements bàsics de bicicleta. No obstant, però, un "súper" mecànic tampoc hauria de fer de manetes si lloga una bici en condicions no òptimes, sinó correctes.
La gentilesa final fou nul·la. Com era d'esperar, el jove no ens va fer cap mena de descompte, tot i ser sabedor del que havíem passat. Ni tan sols pels cascs -que ja li vam dir-, material, en principi, inclòs en el preu.

AMADEO ha dit...

Som una parella que vam fer la via verda desde Xerta fins a Horta de Sant Joan. Cal felicitar la il.luminació dels tunels que pertanyen a la comarca del Baix Ebre, no es pot dir el mateix dels que pertanyen a la Terra Alta. Els vam trobar molt perillosos dons en la majoria d'ells no hi llums, ni tan sols alguna senyalització reflectant per tal de no menjar-se les les parets dels tunels

Anònim ha dit...

jo també vaig menjar paret de túnel, em vaig fumbre una amorrada ... fora d'això,la via verda està molt bé... ara, porteu frontals o llinternes de mà pels túnels...

Anònim ha dit...

Som una parella de Badalona, fa un temps vam fer la via verda des de Arnes fins a Tortosa, vam llogar el material a una web anomenada http://ruta10.es i la veritat es que molt atents, el material amb molt poc us i tot correcte, apart de tenir transport propi.
Vam quedar molt contents i amb moltes ganes de tornar a fer un altre tram

Anònim ha dit...

Nosaltres vem fer la Va Verda des de Arnes fina tortosa i també vam llogar les bicis i el transport a ruta10.cat, i la veritat que mol contents amb el trajecte, les bicis y el tracte amb la gent.

Vegeu també