25.4.06

La volta als Ports en bicicleta

Hi ha moltes maneres de donar la volta als Ports i es pot fer per asfalt o pistes de terra, més llarg o més curt... Us faig una proposta i uns plantejo un munt d'alternatives per fer-ho a la vostra mida.

Revisat i actualitzat a gener de 2017.

Una ruta interessant que tinc pendent de realitzar (al complet) és la volta als Ports de Tortosa i Beseit sortint de Tortosa, agafant les vies verdes (del Baix Ebre i de la Terra Alta) fins a la Terra Alta i després continuant per pistes o per asfalt per carreteres secundàries. La ruta es podria fer en entre 2 i 5 etapes segons les aturades i llocs que vulguem visitar.

L'itinerari seria d'uns 160 km teòrics:
  • La via verda del Baix Ebre i la Terra Alta des de Tortosa/Roquetes fins a l'estació Arnes-Lledó (49 km). Enllaç per asfalt fins a Arnes (TEV-3303 i C-111).
  • Continuaríem d'Arnes a Beseit seguint la pista que va al toll del Vidre i deixant-la per entrar a Beseit seguint el riu Ulldemó. A Beseit remuntaríem el riu Matarranya en direcció a les Gúbies del Parrisal, però ens desviaríem a la dreta per pujar cap als Ports i arribar fins al coll de la creu (a 7,5 km de Fredes), després cap a l'est 2 km i a la dreta per arribar al refugi de Font Ferrera (35 km).
  • De Font Ferrera, seguiríem el GR-7 fins a la zona de Vallcaneres on agafaríem la pista de la Fou fins al pantà d'Ulldecona i després fins a la Sénia (obligat desviar-se per visitar la Fageda (35 km).
  • A la Sénia, agafaríem la carretera cap Amposta fins a trobar el Canal Xerta-Sénia que seguiríem fins a trobar la carretera de Roquetes o abans la de Mas de Barberans cap a Tortosa (36 km).
Algunes alternatives a la ruta podrien ser:
  • De la Sénia a Roquetes també hi podem anar per la carretera local que passa per Mas de Barberans.
  • Si passem per Fredes, podem fer fer un descens vertiginós per asfalt fins a la Sénia passant pel pantà d'Ulldecona.
  • De Fredes ens podem acostar a Castell de Cabres i llavors baixar per una pista fins a Vallibona i després continuar cap a Rosell i la Sénia (vegeu aquesta ruta).
  • Per carretera d'Arnes a Castell de Cabres són uns 31 km que poden ampliar la volta i passar per Vall-de-roures, Pena Roja de Tastavins, Herbés, Torre Miró. Després de Castell de Cabres fins a Tortosa passant pel Mas de Barberans són un 42 km.
  • Podeu fer la volta al revés i fer la pujada més dura (fins a Fredes) per asfalt.
  • De Beseit podem anar a Pena Roja de Tastavins a través del Pantà de la Pena i des d'allà fer uns 15-20 km de pista forestal.
  • Si voleu escurçar i travessar els ports per dins, podeu agafar un trencall (el de la foto del cartell) entre Beseit i Arnes que us portarà a Caro en 27 km de pista.
  • Un altre recorregut possible sense passar per la Sénia, és agafar la pista de Caro i baixar després pel barranc de la Galera fins al Mas de Barberans (vegeu track).
  • Per carretera hi ha gent que de la Sénia va a Traiguera i a Morella fent una volta més gran (vegeu track).
  • De moment, una de les ampliacions més xules que he vist és aquesta.

Alguns enllaços:
Esquema de les possibles rutes:
En blau s'indiquen les pistes i la via verda i en vermell les carreteres asfaltades.

Vegeu Esquema de la volta als Ports en un mapa més gran