29.7.11

L'Anell Verd de Sant Boi

L'Ermita de Sant Ramon, punt culminant de l'Anell Verd
Ruta circular al voltant de Sant Boi de Llobregat que recorre els àmbits fluvial, agrícola i forestal del terme municipal.

Última actualització: gener de 2017

Distància: 16 km
Desnivell acumulat: +425 m aproximadament
Punt d'inici i fi: passarel·la d'accés al riu (a 100m de l'estació de FGC pel carrer Marià Girona)

Descripció de l'itinerari:
Agafem la passarel·la d'accés al riu i el remuntem per la vora fins a creuar per sota el pont de l'AVE. En trobar un edifici pintat amb paisatges, girarem a l'esquerra, tornarem a creuar per sota el pont de l'AVE i continuarem rectes travessant un petit canal (no seguirem pel costat de les vies). Anem rectes en direcció a la muntanya de Sant Antoni (vegeu les 3 fotos, 1 més antiga i 2 més actuals) fins que s'acaba el camí, llavors tombem a l'esquerra (com si volguéssim tornar). Quan trobem l'asfalt girarem a la dreta i continuarem paral·lels a la via del tren (FGC). En bici, ss aconsello anar per l'asfalt (no passen pràcticament cotxes) i no pel camí paral·lel massa estret, ambdós camins queden separats per una tanca de fusta que trobarem al llarg de bona part del recorregut.

Quan passem l'estació de la Colònia Güell girarem a l'esquerra per una rampa pronunciada (vegeu foto), tot i que jo us aconsello continuar per la carretera fins a trobar una rampa asfaltada, en ambdós caos es surt a una rotonda on hem de  retrocedir per la carretera (o per la vorera seguint uns passos marcats). Al cap d'uns 200 metres entrarem a la Colònia Güell i girarem a la dreta per arribar-hi per una zona de pins. Continuarem recte i travessarem la Colònia per la plaça Joan Güell fins a trobar altre cop una camí de terra. Girarem a l'esquerra, creuarem la carretera i anirem a la dreta per anar a buscar el camí de Can Ros.

Aviat trobarem una pista de terra a ma dreta amb els indicadors de l'anell verd, però també amb els pals indicadors antics (vegeu foto esq.). Als pocs metres trobarem la masia de Can Ros (vegeu foto dreta) i la deixarem a l'esquerra mentre nosaltres continuem i fem les primeres pujades.

Arribarem a una cruïlla després d'una pujada més forta i girarem a l'esquerra i no entrarem a la torre de Can Salgado. El camí escollit baixa fins al fons de la vall i després puja per l'altra vessant, deixa la porta de Can Codina i passa entre unes cases per acabar sortint a davant de Santa Bàrbara de Llor. Continuarem fins a l'aparcament d'aquesta masia que funciona com a restaurant i ens acostarem a l'edifici per trobar una pista que baixa. De seguida trobarem una pista a l'esquerra que haurem d'agafar per continuar pujant.

Pujarem un bon tros fins a arribar a la masia de Can Pubill (vegeu foto) i hi passarem ben bé pel costat per continuar pujant. La següent masia serà la de Can Palós que ens quedarà a la dreta. Allà mateix trobarem una àrea de lleure amb una font que ens pot servir per descansar una mica abans d'afrontar unes últimes rampes una mica dures (vegeu foto amb tanques de fusta).

En acabar les rampes, creuarem una cadena i girarem a l'esquerra. Aquí tenim bones vistes del vessant de Sant Boi i del turó de Sant Antoni. Continuant a l'esquerra començarà la baixada cap al coll on travessarem molts camps de cirerers. Tornarem a tenir bones vistes i veurem la masia de Can Palós (vegeu foto esq.).

Continuarem encarats cap a Sant Ramon, pugem una mica per passar per sota del cim de Pedres Blanques (250m) i comencem el descens cap a l'estret de Roques passant pel cim del turó de l'Angla (217m). En arribar damunt de l'estret veurem baixarem una mica més fins a un segon trencall a l'esquerra que ens baixarà fins a la passarel·la que creua per damunt de la carretera i creuant arribarem a sota mateix de Sant Ramon.

Aquí tenim 3 opcions: (1) podem fer la pujada brutal fins a dalt de l'ermita de Sant Ramon (vegeu la foto dreta, són 135 metres de desnivell fets en 700 metres!) o (2) pujar un tros per agafar un camí en baixada a l'esquerra (vegeu foto esquerra) que us portarà a una pista que puja fins a l'ermita passat per la font de Golbes (baixem força, per tonar a pujar!). L'opció (3) que us recomano és anar com si pugéssim directament i agafar el camí de l'esquerra. Seguint aquest camí trobarem al cap d'un metres un camí a la dreta que puua cap a Sant Ramon (vegeu foto). L'agafarem i empenyerem la bici, ja que als pocs metres el camí torna a ser ben ciclable, gira cap a l'esquerra i ens porta fins a la pista de pujada sense perdre desnivell.

El descens el farem cap a Sant Boi i deixant a l'esquerra la pista que puja de la font de Golbes. L'anell verd ens portarà cap al parc de la Muntanyeta i des d'allà podem anar creuant carrers per tornar al  punt d'inici.

Alternatives:

• Si voleu descendir cap a Sant Boi, és més bonica la pista de la Font de Golbes que anar a buscar el parc de la Muntanyeta.
  • Baixar cap a Viladecans i anar cap al riu per aquesta ruta és potser l'opció més elegant per tancar aquesta ruta circular.
  • Fer la ruta en sentit contrari. És qüestió de preferències. A mi m'agrada tal i com l'he ressenyat.