Ressenya de la
Ronda Verda de Barcelona, una ruta de 72 km que dóna la volta a Barcelona passant també per l'Hospitalet, Esplugues, Cerdanyola, Montcada i Reixach, Santa Coloma de Gramenet, Badalona i Sant Adrià de Besòs. Combina zones urbanes, parcs i el parc natural de Collserola. A més, hi ha un ramal nord que dóna la volta a Badalona i Santa Coloma.
Sector Collserola: de l'Hospitalet fins a Torre Baró (32 km +700 m)
Sortim de la part superior de la Rambla Just Oliveras a l'Hospitalet de Llobregat (Metro L1, Renfe i Bicibox). Agafem l'av. Josep Tarradellas en direcció oest seguint un petit tram de carril bici. Creuem l'avinguda per anar a buscar l'entrada del Parc de Can Boixeres. Creuem les vies del tren per entrar al parc, ascendim per dins cap al Palauet de Can Boixeres i sortim del parc per la carretera d'Esplugues on al creuar-la trobarem un carril bici. El carril desapareix a l'arribar a Esplugues, però nosaltres continuem rectes travessant una rotonda i deixem a la dreta, l'entrada a la Ronda de Dalt, després agafem el segon carrer a la dreta i pugem per un carril bici. En acabar el carrer, creuarem les vies del Trambaix per anar a agafar l'av. dels Països Catalans.
|
Pujada a Collserola per Esplugues |
Després de la Nestlé el carril bici desapareix, però continuarem per la vorera i passada la rotonda canviarem de vorera per passar per sota l'autopista i agafar un carril bici compartit que encara la pujada a Collserola (podem triar una pujada en ziga-zaga o més directa). Creuem una avinguda i continuem en ziga-zaga fins que el carril bici acaba al carrer que puja cap a la plaça Mireia i el repetidor de Sant Pere Màrtir. Aquí podem agafar un camí de terra que comença arranjat a mà dreta i així evitem el carrer que puja molt. Aquest camí té un tram d'escales que podem fer a peu i continuar en bici fins a sortir altre cop a l'esmentat carrer, però ja molt més amunt. Acabarem ascendint amb força aquest carrer, però podrem continuar de seguida per vorera fins arribar a la rotonda de la plaça Mireia on, a ma dreta, s'agafa l'extrem occidental del passeig de les aigües.
|
Mirador dels Xiprers |
Així doncs, agafem aquesta pista que ens durà al veritable passeig de les aigües al cap d'uns minuts al desembocar a un camí pavimentat que ascendeix fins a una passarel·la de fusta. De seguida deixem un camí que puja a Sant Pere Màrtir i, pocs metres després, arribem al mirador del Xiprers amb un bona vista del delta del Llobregat, la vall baixa del Llobregat i bona part de Barcelona.
|
Vistes de Barcelona |
Continuem pel passeig de les aigües força en pla. Arribarem a algun tram compartit amb cotxes i acabarem creuant la carretera de Vallvidrera per una passarel·la de fusta. Continuarem entre algunes cases, creuant els funiculars i passant per sota de l'observatori Fabra. Les vistes de Barcelona aniran canviant i a poc a poc anirem veient el riu Besòs.
|
Carretera de l'Arrabassada |
Arribarem en un punt en el que la Ronda Verda queda tallada (turó de Collserola, Vall-Parc) i veurem la carretera de l'Arrabassada. Aquest punt encara no té continuïtat i potser la solució amb menys desnivell és descendir fins a la carretera per després ascendir-la (
està previst poder continuar fins a la carretera, poder-la creuar per un pont de nova construcció i continuar pel voral arreglat de la carretera). La recomanació oficial (i el que jo vaig fer) és pujar cap als vivers de Cal Borni i baixar per la carretera (vegeu mapa).
|
Portell de Valldaura |
En un curva tancada de la carretera de l'Arrebassada (revolt de la paella) trobarem una pista i l'indicador del Centre d'Acollida d'Animals de Companyia. Aquesta és la continuació de la Ronda Verda. Continuarem en pla i amb un lleuger ascens per anar a trobar una nova passarel·la que creuarà la carretera d'Horta (Portell de Valldaura).
|
Passarel·la Ctra cementiri |
|
|
|
Vistes de Cerdanyola |
Al creuar la passarel·la trobarem un turó per l'esquerra que vorejarem per un pista fins a trobar unes cases (crec que les
obres d'aquesta nova pista estan acabades). A partir d'aquest punt, les marques de la Ronda Verda encara no hi són i seguirem les marques blanques i vermelles del GR-92 que són força freqüents. Continuarem entre algunes cases, paral·lels a la carretera fins que girarem a la dreta (abans d'un restaurant) per una pujadeta forta per seguir el GR. Passarem per sota d'un turó (turó d'en Fotja) i baixarem fins a una cruïlla on continuarem recte, passarem prop del Forat del Vent i del Turó d'en Gras per trobar una nova passarel·la que creua la carretera del cementiri de Collserola.
|
Castell de Torre Baró |
Retrobem els senyals de la Ronda Verda i continuem sense problemes amb vistes a Cerdanyola i Sant Cugat. A mesura que avancem comencem a veure la vall del Besòs. Entrem per zones urbanitzades a Torre Baró i continuem fins a la mateixa torre. Després ja tota l'estona per asfalt baixem força estona fent esses fins arribar a una avinguda amb carril bici que ens durà fins al pont que creua l'autopista. A mà esquerra tenim l'estació de Renfe de Torre Baró, fi d'aquesta primera etapa.
|
Pont del Congost |
Parc Fluvial del Besòs: de Torre Baró fins a Sant Adrià de Besòs (10 km)
Creuem el pont del Congost i arribem al barri de Vallbona. A la primera cruïlla, girem a la dreta pel carrer d'Oristà i passem per sota les vies de tren (línia R3 Vic-Puigcerdà). Anem cap a la dreta seguint el carrer i quan comença la pujada agafem un camí de terra a la dreta que va paral·lel al rec comtal (vegeu foto) i després d'una porta ens condueix entre el canal d'aigua i la via del tren (Línia R2).
|
Rec Comtal cap al Besòs |
Arribem a un carrer i l'agafem fins al fons, on a mà dreta trobarem un túnel per travessar les vies del tren (R2, vegeu foto) i trobar finalment el riu Besòs. Aquest últim tram, en sentit invers, cal fer-lo per altres carrers fent volta o en contra-direcció.
|
Parc Fluvial del Besòs |
Remuntarem el riu fins al primer pont, ja al terme de Montcada. Creuarem el riu i descendirem pel marge esquerra on combinarem trams de carril bici amb zones compartides amb els vianants. Farem tot el parc fluvial fins abans de les vies del tren (R1 línia de la costa), llavors sortirem del riu per travessar les vies pel carrer paral·lel al riu. Ja a l'altre cantó de les vies girarem a l'esquerra en el primer carrer i altre cop a l'esquerra al següent carrer. Acabarem sortint al costat de les vies del tramvia i del tren a la parada de Sant Adrià de Besòs. En aquest punt trobarem el desviament si volem fer el ramal nord de la Ronda Verda (també haurem trobat cartells indicadors de l'altre enllaç baixant pel Besòs).
Front marítim: de Sant Adrià fins al monument de Colom
Nosaltres continuarem cap al Fòrum i la costa de Barcelona. Un cop creuat el Besòs i dins del Fòrum no hi ha massa pèrdua. Seguim paral·lels a la costa enllaçant carrils bici fins a la Barceloneta. Allà agafem el passeig de Joan de Borbó fins al Museu d'Història de Catalunya per continuar pel passeig de Colom fins a la plaça de les Drassanes (la rotonda que trobarem després del monument de Colom).
Tram Montjuïc
[PENDENT]
Tram Llobregat
|
Av. Joan Carles I |
Baixem de Montjuïc pel carrer del Foc i travessem el passeig de la zona Franca. Quan entrem al terme de l'Hospitalet, el carrer canvia de nom i es diu Botànica. Girem a la dreta per l'avinguda Joan Carles I fins a la plaça Europa i anem cap a l'esquerra per la Gran Via. Passarem a la vorera de muntanya i anirem seguint el carril bici fins a trobar les vies del tren (R2) a l'avinguda Vilanova. Trobarem una passarel·la amb rampa que posarà a prova el nostre equilibri damunt de la bici en els girs o si ens creuem algú. Baixarem de la passarel·la, creuarem un pas de vianants i continuarem per davant d'un centre cultural (plaça de la cultura, vigileu els graons!) i per uns jardins fins a la Rambla Marina (metro Bellvitge L1). Agafarem el carril bici d'estil danès per pujar Rambla amunt sense pèrdua fins al capdamunt de la Rambla Just Oliveras, punt d'inici d'aquesta ressenya.
Front Marítim de Badalona i Parc de la Serralada de Marina (ramal nord)
La Ronda Verda Nord és un itinerari que amplia l'anell bàsic i fa la volta a Badalona i Santa Coloma pel litoral i la serra de Marina i tornant al Besòs.
Des de l'estació del Trambesòs de Sant Adrià de Besòs continuem per la calçada paral·lels a la via del tren fins passat el port de Badalona. Llavors, podem pujar damunt de la vorera i anar cap al mar. Al passeig trobarem un carril bici, i ben a prop, el pont del Petroli. Continuarem pel passeig marítim i després uns 700 metres per calçada fins a trobar un túnel subterrani per sota les vies del tren que ens farà deixar la costa per dirigir-nos cap a la serralada de Marina.
[PENDENT D'ACABAR]
Altres
- La Ronda Verda es pot fer en ambdós sentits, per trams o sencera. La ressenya és en sentit de les agulles del rellotge.
- La connexió entre Vallbona i Montcada al creuar el pont del Congost no està marcada.
- El tram de la carretera de l'Arrabassada també es pot fer ascendint fins als vivers de Can Borni de manera que enlloc de pujar la carretera la descendirem fins arribar al revolt on ens hem de desviar.
- Mapa comentat de la Ronda Verda (per combinar amb l'oficial):
Vegeu La Ronda Verda de Barcelona en un mapa més gran
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada