12.10.12

Ruta Pinar Pla - Sant Miquel d'Espinalbar - Tossal del Rei - Pinar Pla

Una ruta a peu o en bici pels voltants del municipi de Fredes a els Ports a cavall dels límits administratius del País Valencià, Aragó i Catalunya.

Distància i desnivell:
  • A peu us recomano el circuit Pinar Pla - Sant Miquel d'Espinalbar - Tossal dels 3 Reis - Pinar Pla. Surten uns 10 km i +300 m sense dificultats destacables.
  • En bici us proposo una circular des de Fredes seguint el que faríem en cotxe o a peu. Són 23 km i +500m.
Accés en cotxe o en bicicleta: des de Fredes (Alt Maestrat, Castelló) surt una pista forestal en bon estat que puja fins al coll dels Tombadors (2,5 km, +170m) i baixa posteriorment fins al pla de Pinar Pla (en total uns 5 km).

De Pinar Pla a Sant Miquel D'Espinalbar  (4,8 km)

El primer mas que trobem a Pinar Pla és el Mas del Ric (vegeu la primera foto). Just davant el mas surt una pista a l'esquerra que baixa cap al fons de la vall d'on hem vingut. Un cop creuat el llit del riu (sec) continuarem recte deixant una pista a l'esquerra i una altra a la dreta. Pocs metres després creuarem un tallafoc que baixa del Tossal dels Tres Reis (o del Rei) i entrarem en un bosc mentre la pista es converteix en un camí més estret.

El camí continua tota l'estona per dins un bosc de pins (alguns joves i d'altres més vells i espectaculars). Travessarem algun tallafoc abandonat, trobarem un abeurador, passarem per alguna zona de penya-segats sense deixar el bosc. El camí primer planeja, després descendeix i finalment torna a pujar per sortir sota de la punta de la Torroja on el paisatge canvia, es torna més àrid i s'abandona el bosc.

Creuarem la serra i descendirem lleugerament fins a Sant Miquel d'Espinalbar, un mas que té una petita capella i bones vistes dels Ports (es veu fins i tot Caro).

El camí es força ciclable. Haurem de vigilar amb les branques, punxes i segur que en algun moment haurem de baixar de la bici (almenys jo ho faria).

Tornada pel Tossal dels Tres Reis (6 km)

Des de Sant Miquel d'Espinalbar tornarem seguint la pista que surt d'allà mateix i deixarem el camí d'anada a l'esquerra. Sempre seguirem la pista més marcada i no agafem cap pista a mà dreta. Passarem per l'altra banda de la serra de la punta de la Torroja i després ascendirem fins a la carena del tossal per una zona més boscosa (vegeu foto de la pista i la cabana de pedra seca que es troba prop del Tossal). Si anem en bici ens podem acostar al cim (imprescindible), però després continuarem fins al coll de Tombadors on retrobarem la pista que ens portarà a Fredes. Si anem a peu, pujarem al cim del Tossal i després descendirem cap a Pinar Pla seguint un sender que surt pel vessant nord del tossal i que va a buscar la carena est per acabar baixant per un tallafoc fins al camí d'anada ja molt a prop del punt de sortida (vegeu foto de la dreta).

Vistes des del Tossal del Rei

El Tossal és un dels cims més alts de la zona (1349m) i en un dia clar tindrem vistes dels Ports cap a l'est (destacant les antenes del Caro), vistes de la serra del Montsià, la Sénia i la costa de Castelló cap al sud, més vistes dels Ports cap a l'oest i cap al nord on potser destaca per proximitat de la cinglera de la Caixa al terme de Beseit.

Mapa de la ruta:

Mostra Pinar Pla - Sant Miquel d'Espinalbar en un mapa més gran

Alternatives:
  • Fer el circuit en sentit contrari, sobretot si es va a peu: de Pinar Pla pujar al tossal, baixar per la pista fins a Sant Miquel d'Espinalbar i tornar pel camí del bosc fins al punt d'inici.
Més informació:
  • Sobre els topònims: Sant Miquel d'Espinalbar també el trobareu escrit com a Espinalvà, Espinalbà o Espinalvar i el Tossal del Rei sovint se l'anomena dels Tres Reis.
  • Degut a una forta nevada aquest hivern (2013), el camí que transcorre pel bosc té forces arbres caiguts i vegetació crescuda que compliquen especialment la ciclabilitat.
  • En el mapa topogràfic de la zona, aquesta ruta està senyalitzada amb el número 32.
  • Ultima actualització: Abril de 2013.