Sant Cugat del Vallès suma ja un nombre important de quilòmetres de carril bici, però com dic jo de "primera generació", és a dir, dels carrils que no estan fets pensant amb el ciclista i a més a més a costa de treure espai al vianant i no al cotxe.
Després d'estar en aquesta ciutat diverses vegades i pedalar-hi una mica durant el 4t Congrés de la Bicicleta faig aquest petit recull de les problemàtiques que he detectat.
Per exemple, el carril de l'avinguda del Pla del Vinyet (i continuació per l'av. de les Corts Catalanes) que veiem en les primeres 3 fotos:
- S'ha fet traient espai al vianant i no al cotxe.
- Tot i que la senyalització vertical indica convivència, l'horitzontal no ho deixa tant clar.
- El passos de bicicleta (3a foto) estan mal rebaixats, tenen obstacles (vegeu arbre) i a més a més fan que els vianants i bicis es creuïn més del necessari.
De solucions en veig dues per una vorera d'aquest estil:
- Remodelar la vorera i l'arbrat per tal de donar cabuda a bicis i vianants (crec que hi hauria amplada per fer-ho).
- Posar una senyalització horitzontal de continuïtat ciclista que no ocupi tanta vorera i deixi més espai als vianants.
A la quarta foto (d'Ernest Vidal) veiem part del carril bici del parc de la Pollancreda i de la Rambla del Celler. Hi destaquen 3 problemàtiques que juntes formen un problema de seguretat important:
- Les arrels han deformat el paviment
- No hi ha il·luminació a la nit.
- Hi reg amb aspersors que mullen el carril bici.
Més problemes dectectats:
- A Rambla del Celler i al Passeig de Francesc Macià vaig veure una senyalització horitzontal de cedir el pas mal col·locada que semblava que la bici havia de cedir el pas als cotxes en els passos de bicis. Enretirant aquesta senyalització les bicis realment a qui cedien el pas seria als vianants que creuen.
- Al passeig de Francesc Macià faltaven passos de bicicleta per anar al carrer de la Creu i al Monestir.
- Falta de connexió de carrils bici que converteix alguns trams en poc útils.
- Falta de senyalització ciclista i en especial de catifes vermelles en els passos de bicicleta.
- Quan els carrils bici s'acaben s'hauria de facilitar la incorporació a la calçada.
- Alguns carrils tenen jardineres (i vegetació) i vèrtexs perillosos i no guarden les distàncies de seguretat.
- Algunes reixes de desguàs obertes perilloses.
- No he vist cap mesura de priorització de la bici: zones d'aturada avançada, semàfors amb prioritat per a ciclistes, etc.
2 comentaris:
Caram, quin post més guapo!! :-)
Com a vilatà de Sant Cugat, estic molt agraït a BiciVici per aquest post.
El fet de ser forà dona més rellevància i objectivitat al escrit.
Molt d'acord amb TOTS el punts.
A Sant Cugat trobem tot tipus de carrils bici, per triar i remenar.
Quasi la majoria de carrils estan plantejats de manera "recreativa" i no "funcional", no són gens competitius vers el cotxe, són molt lents, incòmodes i poc pràctics. Tampoc estan preparats per anar de nit. Sembla que estiguin dissenyats per anar amb una BTT (bicicleta de muntanya) de suspensió total (suspensió davant i darrera), per circular de dia i en cap de setmana de sol. No estan dissenyats per fer una circulació diària amb una bicicleta urbana (sense suspensió), de nit o en un dia de pluja.
Tot això fa que sovint sigui més còmode prescindir del carril i circular per la calçada, però es clar, això implica que menys gent circuli en bicicleta.
Tal com diu BiciVici la senyalització triangular de "Cediu el pas" està per TOT Sant Cugat donant la prioritat al cotxe vers la bicicleta.
La tendència de tota Europa, la tendència "natural" i la "cultura de l'esforç" fan que el criteri de la prioritat sigui: 1er vianant (el més dèbil), 2on ciclista (esforç físic) i 3er el vehicle motoritzat. D'això també es va parlar en el Congrés de la Bicicleta.
Per tot el carril bici de la Rambla del Celler, en totes les interseccions de la calçada amb el carril bici, la prioritat és del vehicle motoritzat.
Val a dir que es dona la paradoxa que quan circules en bicicleta pel carril bici, arribes a la intersecció i coincideixes amb un cotxe, tu saps que no tens prioritat i frenes... però el cotxe et veu i també frena doncs el seu "sentit comú" li diu que el ciclista està fent un esforç. Llavors hi han les mirades aquelles de "passa tu", "no, passa tu"... en aquell moment ja has posat el peu a terra... ens ho podem estalviar.
Si invertíssim les prioritats estic segur que el cotxe no hi diria res. Això és un canvi ràpid i de molt baix pressupost.
Seguim amb l'exemple de la Rambla de Celler (pobra Rambla, que m'ha fet... hahaha): també hi trobem el clàssic problema de Sant Cugat, que és la "desaparició" del carril per "aparèixer" més endavant com per art de màgia. Aquest problema el trobem a la rotonda davant del Mercadona, i coincidint amb el famós tram de carrer "Smart City" (Oh Yeaaaah...) o "carrer Intel·ligent??" (fet, entre d'altres coses per reduir el CO2). Sense comentaris... :-(
Segons la normativa de trànsit, no és poden creuar els passos de vianants sobre de la bicicleta (segons com lògic), cosa que per cert vam fer TOTS durant la pedalada del Congrés de la Bicicleta seguint a un tècnic de l'Ajuntament (res a dir). Llavors que hem de fer quan s'acaba el carril bici davant de la rotonda? Em de baixar de la bici? Per tornar a pujar, i tornar a baixar per tornar a pujar al carril bici? Gens funcional i genera conflicte!
Les "rampes" per baixar i pujar a la calçada en les interseccions a la Rambla del Celler també semblen de un Bike-Park. No compleixen cap tipus de normativa, quina animalada! En mullat i sense suspensió és criminal per la bicicleta i el ciclista. Poc funcional un altre cop.
Podria estar dies i dies escrivint, però prenc la paraula a l'Ajuntament i desitjo que ens escoltin i preguin nota d'algunes suggerències tal com han dit aquí:
http://premsa.santcugat.cat/?p=6310&utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+premsasantcugat+%28Sala+de+Premsa+SantCugat%29
http://www.cugat.cat/noticies/Societat/80885/sant_cugat_analitzara_com_ha_canviat_l_us_que_els_santcugatencs_fan_de_la_bicicleta
Un altre cop gràcies a Bici-Vici!! :-)
Ernest
Gràcies també a tu Ernest per les teves aportacions!!!
Publica un comentari a l'entrada