12.6.08

Policia i bicicleta

Uns dels eixos del 2n Congrés Català de la Bicicleta va ser la policia en bicicleta, s'hi va dedicar tota una jornada. Per mi era un tema força desconegut, l'única imatge que en tenia era la d'algun telenotícies on es veien policies locals d'alguna localitat costanera amb pantalons curts patrullant per les platges o els passeigs marítims o la d'una sèrie de televisió americana que feien a TV3 fa uns anys.

Els principals avantatges de brigades ciclistes són (seguint el manual de policia en bicicleta de Provelo):
  1. La proximitat al ciutadà: la bici trenca barreres amb el ciutadà
  2. Una imatge jove i una visibilitat simpàtica: la policia en bicicleta cau més simpàtica, és així...
  3. Un terreny accessible: la proliferació de zones de vianants, places i parcs fan que la bici sigui un mitjà que arribi millor i més ràpidament als llocs.
  4. Un mitjà de transport sostenible: no emet contaminació i és silenciosa.
  5. Intervencions i desplaçaments ràpids: les patrulles a peu fan un 6 Km diaris, en bici se'n poden fer 30. Es pot anar a la velocitat del vianant o molt més ràpid. Tot i que el cotxe és més ràpid, l'experiència de moltes patrulles ciclistes és que arriben abans que els seus companys en cotxe, la bici es mou bé per les retencions i entre masses de gent.
  6. Percepció, flexibilitat i discreció: la posició elevada damunt de la bicicleta permet una major visibilitat de l'entorn i permet utilitzar més els sentits (escoltar la gent o sentir l'olor de drogues). La bici pot adaptar la velocitat a la dels vianants, és silenciosa i discreta, diuen que va bé per a fer seguiments.
  7. Una sensibilitat especial pels usuaris més fràgils: la policia ciclista es posa en la pell dels ciclistes i dels vianants i fa que que tingui una sensibilitat especial per aquests col·lectius. També donen exemple.
  8. Accions pedagògiques, coherents i exemplars: la policia és un cos molt adient per realitzar accions de formació de nens i joves en temes de circulació vial. La bici és una bona eina per realitzar aquesta formació.
  9. Agents en perfecte estat de salut: tots els estudis conclouen que anar en bicicleta millora l'estat de salut.
  10. Un mitjà de transport econòmic: fent càlculs i tenint en compte totes les despeses associades a la compra d'un cotxe o d'una bicicleta adaptats per a la policia (manteniments, amortitzacions, etc.), el cost d'una bicicleta és 10 vegades inferior al d'un cotxe (13.000 € anuals contra 1.300 d'una bici).

Algunes de les frases de la jornada de policia i bicicleta:

"Tot i que ja sóc gran puc anar a 25 Km/h, i un lladre ha de batre un rècord per escapar-se".
Policia de Brusel·les (Bèlgica)

"Tothom vol ser policia en bici, a vegades he de rebutjar candidats!"
Policia de Montreal (Quebec, Canada)

"Per què hem d'anar a un lloc que no hi passa res? Hi hem d'anar per donar sensació de seguretat".
Mossos d'Esquadra de Terrassa

Enllaços d'interès:

Policies entrenant durant el congrés: