4.11.11

Castelldefels elimina 4 km de carril bici al passeig marítim sense donar alternatives

Deplorable. S'acaben de llençar 23.600€ en desmuntar un carril bici que es va construir ara fa just un any amb un disseny francament bo: un carril bici bidireccional segregat a la calçada.

El motiu que l'alcalde al·lega per treure'l és un suposat col·lapse circulatori, però:
  • El carril bici ocupava el tram menys comercial del passeig marítim i l'únic tram entre Barcelona i Sitges on el passeig marítim té 4 carrils de circulació. Perdre un carril no ha estat problemàtic.
  • A Gavà el carril bici continua per damunt del passeig i a la calçada només hi continuen 2 carrils de circulació. Als 250 metres els 2 carrils es converteixen en un únic carril.
  • La continuació del passeig cap a Castelldefels continua amb 2 carrils a la calçada.
  • Durant aquest any no hi hagut més caos circulatori del que ja hi havia i en canvi molta gent ha canviat el cotxe per la bici per anar a la platja, especialment de Castelldefels i Gavà que havien quedat perfectament enllaçats amb aquest carril bici.
  • El caos circulatori es pot produir en certes hores puntes de caps de setmana en temporada de bany i es produeixen quan la gent cerca aparcament en aquest tram de passeig. Això es continuarà produint amb un carril més sentit Gavà tal i com passava abans.
El suposat problema de seguretat: diuen que hi ha cotxes i camions amb remolc que invadeixen el carril bici i que això posa en perill als ciclistes. També diuen que les ambulàncies no poden arribar a temps pel col·lapse circulatori.
  • El carril bici no ocupava tot un carril de cotxes. Part de l'espai s'havia donat a l'altre carril per facilitar l'aparcament en bateria/semi-bateria sense invadir el carril bici.
  • Diuen que al circular paral·lel pot ocasionar accidents, però no diuen que se n'hagi produït cap.
  • La velocitat al passeig s'havia limitat a 30 km/h.
  • L'ús de la bici redueix l'ús del cotxe i per tant la millora en seguretat i salut era evident.
  • En hores de màxima afluència a la platja les ambulàncies tindran el mateix problema. Això és un problema generalitzat a totes les zones de costa, però hi ha equips de la creu roja a tota la platja que permeten una primera assistència més ràpida. També disposen de cotxes tot terreny que poden anar per la sorra.
  • En definitiva, al·legar a la cultura de la por és una solució molt fàcil per justificar-ho tot.
Altres coses a tenir en compte:
  • El carril bici formava part de la xarxa Eurovelo.
  • Era un carril bici molt utilitzat.
  • Evitava que les bicicletes circulessin pel passeig marítim.
  • Permetia circular amb seguretat de nit, també com a zona d'entrenament.
  • No tenir carril bici no afavoreix al turisme, en especial l'estranger, i tanca la porta al mercat emergent del cicloturisme.
  • Aquest carril havia servit d'exemple per altres municipis que havien intentat altres ubicacions del carril bici sense èxit.
El futur:
  • L'alcalde diu que vol fer el carril damunt del passeig marítim ampliant-lo, però necessita l'autorització del Ministeri de Medi Ambient que de moment sempre s'hi ha negat. La platja de Castelldefels conserva una zona de dunes.
  • De moment els ciclistes circularan pel passeig marítim amb els conseqüents problemes de convivència.
  • No hi ha diners a les arques municipals i la bici no acostuma a ser un prioritat o sigui que ja podem esperar asseguts.
Més informació:

7 comentaris:

nuresmacat ha dit...

Sí, jo també m'he fet ressó d'aquesta notícia al meu blog, però com que no hi he estat mai no tinc una visió tan detallada com la teva.
Gràcies per compartir la informació.
Evidentment aquesta acció em sembla totalment patètica i no comentaré res més perquè llavors m'encenc :)

Ernest ha dit...

Com sempre et felicito per la recopilació de les dades.
Fas la feina per fer més fàcil que d'altres que no tenim temps (i que no en sabem) podem fer difusió més fàcil.

El que està passant a Castelldefels és tan "marciano" que sembla un malson. Com pot ser que estiguin passant coses com aquesta.

Fa un mesos a Sant Cugat (el meu poble) vaig estar en una xerrada pre-eleccions dels possibles regidors de mobilitat del poble.
La visió del tema des del punt de vista del PP era per posar els pels de punta, però el més fort de tot és que respon bàsicament a prejudicis establerts, i que sempre és pensen que els seus electors són amants dels cotxes grans i que odien a les bicis.
Haurien de mirar una mica cap al Nord d'Europa i adonar-se que la dreta va en bicicleta.

Anònim ha dit...

Es lo que tiene el PP que piensan todavia en pleno siglo XXI que lo de la bici es cosa de unos cuantos hippies trasnochados y lo unico que ven en las ciudades son coches a pesar de la contamiacion. En fin, disfruten lo votado.

Bici-Vici ha dit...

Mirant si la notícia ha sortit al 3/24 he trobat això, La cap de llista de CiU a Castelldefels: "El PP d'aquí no és el de Badalona"
És la frase de la regidora de CIU a Castelldefels després de pactar amb PP. Van pactar també la supressió del carril bici?

Anònim ha dit...

Buenas noches.
Antes de hablar, me gustaría saber si has usado en alguna ocasión el carril bici que defiendes.

Gracias.

Anònim ha dit...

Me refería a antes de darte mí opinión como usuario regular del mismo.
Gracias.

Para cualquier consulta ha dit...

Enhorabuena por la entrada.
Me parece que el carril era cuando menos útil y práctico.
Qué vamos a hacer... políticas pro-coche creo que poco a poco podrían acabar hasta con las bicis en Amsterdam.

Vegeu també