10.10.12

El baròmetre de la bicicleta 2012

La setmana passada es va donar a conèixer el baròmetre anual de la bicicleta durant el 4t Congrés de la Bicicleta i avui s'han fet públiques les dades amb detall.
L'Alcaldessa de Sant Cugat inaugurant la
4a edició del congrés de la bicicleta

La dada que més popular s'ha fet aquesta setmana són les 500.000 persones que usen la bici gairebé cada dia, més que els usuaris de Rodalies. Si entrem en els detalls, veiem que un 28,6% dels catalans utilitzen la bici una o diverses vegades a la setmana (o el cap de setmana) i que l'ús de la bici ha augmentat:
  • La gent que agafa la bici cada dia s'ha duplicat des de 2006.
  • A la pregunta de si han agafat la bici en l'última setmana, la xifra casi es duplica des de 2006, passa del 16,3 al 28,8%.
  • La gent que fa servir la bici no augmenta gaire, el que augmenta és la freqüència en que es fa servir.
Per què es fa servir la bici?
  • Ha augmentat molt l'ús esportiu i d'oci en els últims anys i són els principals motius.
  • També es fa servir molt per a desplaçaments quotidians.
  • L'ús per desplaçar-se a la feina ha augmentat molt, però no és el principal ús de la bici!
Altres dades
  • La BTT continua sent el tipus de bici que més catalans tenen, però disminueix any rere any.
  • La bici urbana s'ha duplicat des de 2006.
  • La majoria de llars tenen 3 bicicletes, un 36,3%. La mitjana ha pujat fins a les 2,1 bicicletes per llar.
Circulació
  • Augmenten els ciclistes que circulen majoritàriament per la calçada
  • Els que no van per la calçada disminueixen fins al 30%
  • El principal motiu per no anar per la calçada és la por.
  • Augmenta la percepció que els cotxe no mantenen el metre i mig de distància lateral en carreteres.
  • La població té una percepció de que les bicicletes són poc segures.
En què cal millorar?
  • Un 10% de la població no sap anar en bici.
  • Un 45% de la població no va mai o casi mai en bici.
  • En els últims anys ha baixat el percentatge de la gent que fa servir la bici per anar a estudiar.
  • El segment de ciclistes entre 12 i 24 anys és relativament petit.
Segurament aquestes dades ens mostren que cal incentivar els programes d'introducció de la bicicleta a l'ensenyament, les bici-escoles d'adults, incentivar camins escolars segurs en bici, facilitar l'aparcament a l'interior dels centres educatius, etc.

Conclusions

La bicicleta urbana no ha deixat de millorar des de 2006 i paral·lelament la bici d'oci també. Cal doncs atraure els ciutadans que usen la bici per fer esport, per passejar, per oci i per fer petits desplaçaments. També, com comentava, atraure els nens i joves és una necessitat per garantir un futur sostenible de la mobilitat.

Us imagineu quins haurien pogut ser els resultats del baròmetre si haguéssim fet carril bici amb cara i ulls, si els nostres polítics anessin en bici, si haguéssim reformat el codi de circulació, si prioritzéssim la bici, etc.?