17.9.12

Rodant pel carrer Tarragona: algunes reflexions aplicables a tota la ciutat

L'altre dia vaig anar de Sants Estació fins a un pavelló de la Fira de Barcelona a plaça Espanya en bici i tot i que el carril bici del carrer Tarragona i els espais de vianants de Sants Estació i l'avinguda Maria Cristina van fer el fet, vaig trobar que les infraestructures eren una mica justetes, antigues, poc pràctiques, mal connectades i s'abusava massa d'espais que haurien de ser dels vianants.
És una zona per on hi passo sovint fent altres trajectes i que em serveix d'exemple per parlar de les infraestructures ciclistes de Barcelona. Anem per pams:

Sants Estació
  • El carril bici del carrer Tarragona hauria d'arribar fins a la porta de l'estació i no ho fa.
  • Pel cantó de la plaça de Sants passa exactament el mateix.
  • Hi ha molt espai dedicat al cotxe, al taxi i al transport públic i les bicis han d'anar per l'espai de vianants, sortejant, entre d'altres, graons, mobiliaris i evidentment vianants. 
Carrer Tarragona
  • És un carrer molt ample, però el carril bici va per la vorera. En alguns punts, entre el carril bici i les terrasses dels bars no hi ha massa espai pels vianants.
  • Molts passos de vianants i bicicletes podrien ser elevats ja que molts carrers que travessen són secundaris. En bici, les rampes dels passos de vianants són com una muntanya russa.
Plaça Espanya
  • És un caos.
  • S'ha resolt per vorera la connexió de Tarragona i Paral·lel, però la carretera de Sants, la Gran Via cap a l'Hospitalet i Rius i Taulet no estan ben connectats ni tenen cap senyalització.
Avinguda Reina Maria Cristina
  • Anar pel mig de la calçada és incòmode perquè hi ha carril bus i bussos aparcats en doble fila a la part baixa.
  • Anar per les amples voreres és incòmode perquè hi ha algun trams de petites llambordes que et fan tremolar tota la bici.
  • L'amplada de l'avinguda permet en un futur reformar-la sense masses problemes.
Reflexions finals

On vull anar a parar? Doncs que aquest tram il·lustra molt bé les mancances de la xarxa ciclista barcelonina: mala connexió, abús de voreres, falta de senyalització, falta de prioritat ciclista, etc.

Com pot ser que un centre d'atracció de viatges com l'estació de Sants no tinguin un carril bici fins a la porta? Aquesta situació és repeteix en molt punts de la ciutat que atrauen molts viatges.

Ens hem quedat amb la catifa vermella i 4 senyals més per a bicicletes i d'aquí no passem, no avancem. Les zones d'aturada avançada per a bicicletes van desaparèixer, els semàfors per a donar prioritat a la bici no existeixen, les ones verdes semafòriques adaptades a la bici tampoc i la legislació no canvia i no afavoreix una conducció de la bici més europea.