5.3.07

30 minuts sobre mobilitat

Ahir van fer una 30 minuts sobre mobilitat i tal i com comenta en Marc Belzunces no van fer esment a la bicicleta. Tot i que el documental anava clarament encarat als problemes del trànsit, calia esmentar que la bicicleta és part de la solució, també per a la mobilitat de l'àrea metropolitana i no solament per a la mobilitat dins les ciutats, la clau està en la intermodalitat, en combinar la bicicleta amb el transport públic, ja sigui transportant la bicicleta o aparcant-la a les estacions.
En canvi si que es va parlava del transport públic i si era necessari el quart cinturó.

2.3.07

Producció de bicicletes mundial 1950-2003

En Marc Belzunces ens fa un apunt basat en dades del World Watch Institute i ens obsequia amb un gràfic on compara la producció de bicicletes i de cotxes entre 1950 i 2003. També apunta que la fabricació de bicicletes actualment es fa a Àsia i que els Europeus en som els principals consumidors, i curiosament, a la Xina amb el seu "progrés" abandonen l'ús de la bicicleta.

El carsharing s'implantarà a 8 ciutats més de l'àrea metropolitana

Fins ara només hi havia aquest servei a la ciutat de Barcelona i havia arribat als 850 socis en 2 anys, ara sembla que hi haurà més punts de Carsharing i que a la llarga s'intentarà fer-ho arribar a altres punts de l'Estat.

Si no coneixeu el Carsharing és un servei de "lloguer" de cotxes ideal per a la gent que fa menys de 15.000 Km/any. Per agafar un cotxe s'ha de reservar, si et surt més a compte llogar un cotxe o agafar un taxi des de Carsharing t'ho diran i et faran la reserva.

1.3.07

Bilbao promociona aparcaments per a bicletes a garatges entre d'altres mesures

La ciutat de Bilbao posa en marxa un pla especial de vies ciclistes que multiplicarà per 6 els carrils actuals, s'arribarà fins als 75 Km. Entre les mesures més innovadores hi ha la creació d'aparcaments per a bicicletes en garatges de vivendes, hotels, centres comercials entre d'altres. El número d'aparcaments és proporcional als metres quadrats i varia segons el tipus d'edifici.
Deia 9/2/2007

28.2.07

Bicicletes per a transportar mercaderies

Qui diu que en un bicicleta no s'hi pot portar res? Hi ha diversos enginys que ens permeten portar-hi moltes coses, des d'alforges i bosses de tot tipus fins a invents cassolans o a models comercials. Aquí en teniu un petit recull:

















Alguns models de la casa Pashley de la seva gama per a treballar:












Alguns invents cassolans:

27.2.07

Interessant article sobre bicicletes plegables

Panorama sobre las bicicletas plegables és un article de la Fundació Terra que fa un repàs sobre les bicicletes plegables existents en el mercat, explicant sistemes de plegat i amb enllaços a diverses marques que desconeixia i que segurament seran difícils de trobar al nostre país, per exemple:

26.2.07

El 53% de la xarxa viària de BCN ja prima el vianant sobre el cotxe

El Periódico del 26/02/2007 il·lustra amb un dels seus gràfics les zones de Barcelona que ja tenen zones 30. Segons l'Ajuntament al voltant del 53% del carrers primen el vanant per sobre del cotxe.

Nous carrils bici a Barcelona

Amb el titular de que Barcelona arribarà als 150 Km de carrils bici una notícia de la Vanguardia fa un repàs de les properes actuacions a la xarxa ciclista de Barcelona. Hi ha actuacions que incorporen nous enllaços entre carrils existents i d'altres que incorporen carrers sencers. Alguns dels carrils a destacar és la reforma de General Mitre/Guinardó/Travessera de Dalt (5 Km en els propers anys), els carrers Viladomat i Provença, tot ells amb carrils segregats. D'altra banda hi ha diverses actuacions al districte 22@ que es complementaran amb zones 30 o trams d'enllaç que mancaven a la Gran Via o a la Diagonal.
La Vanguardia 26/2/2007

25.2.07

Ressalts pensats per a ciclistes

A través d'un apunt del bloc d'en Marc Belzunces he trobat un sistema de ressalts per a disminuir la velocitat dels cotxes que tenen un espai de pas per a les bicicletes: The “Speed Lump.” Not a Typo. It’s Inexpensive Traffic Calming.

A les zones 30, però també en molts altres llocs s'utilitzen ressalts per obligar als cotxes a disminuir la velocitat, molts d'ells són també molt incòmodes pels ciclistes que ja circulen a la velocitat que toca. Del gran assortit de sistemes que podrem trobar al nostre país potser els més "còmodes" pels ciclistes són els passos de vianants elevats, però bé això és la meva opinió...

Baixen un 50% les denúncies per ocupació dels carrils bici

Llegeixo a l'AVUI (25/02/2007) una notícia amb aquest títol, després llegint-la veig que parla de la Guàrdia Urbana en bicicleta i la seva història a la ciutat entre d'altres coses. Del que diu el títol no en parla més.

Em fa gràcia el títol perquè sembla que realment hi hagi cultura de circulació en bicicleta a Barcelona i contrasta amb les contínues denúncies que ens fa en Marc Belzunces en el seu bloc, sense anar més lluny la foto que s'emporta el premi d'idea de Bomber de febrer i que reprodueixo aquí.

22.2.07

Bici Baix estrena bloc

B I C I B A I X ha estrenat una nova web en format de bloc on ens manté al dia de les activitats que realitza. Sembla que a la vegada mantenen la web original http://www.bicibaix.org/.

Bici Baix és un antic grup de socis d'Amics de la Bici del Baix Llobregat que es va constituir com a associació idenpendent l'any 2005.

Aprovat un pla de mobilitat a Sant Boi de Llobregat

Llegeixo a Sostenible i després a la Web de l'Ajuntament de Sant Boi l'aprovació d'un pla de mobilitat que inclou entre d'altres una xarxa de carrils bici.
Com la majoria de plans d'aquestes característiques es defineixen diversos tipus de carrers, en aquest cas s'ha classificat en bàsics, secundaris, veïnals, de coexistència (o de plataforma única) i per a vianants. La intenció és dirigir el trànsit pels carrers bàsics i secundaris i es limita la velocitat segons el tipus de carrer.
La notícia explica que es faran dos aparcaments, però no explica res del traçat ni la longitud de la xarxa ciclista.

21.2.07

Els Camps de l'Onyar (la Selva) i l'Antiga ruta de la Serra (Pla d'Urgell)

A la web laMalla.net podeu trobar aquest mes un parell de rutes:
  • Els Camps de l'Onyar és un itinerari de 17 Km entre Caldes de Malavella i Riudellots seguint el riu Onyar i passant pel nucli de Franciac.
  • L'Antiga ruta de la Serra és un itinerari de 20 Km per la comarca del Pla d'Urgell entre Fondarella i Sidamon passant per Torregrossa i Miralcamp. La ruta és per carretera.

Peatges verds

Fa us dies us comentava que els peatges ens podien ajudar a regular la mobilitat i que s'estava estudiant la creació de carrils VAO, ara llegeixo a l'AVUI (19/2/2007) que es crearà un grups de treball per estudiar aquesta reconversió dels peatges.

Vies d'accés a Barcelona de velocitat regulable

Una de les propostes que sembla que implementarà el Servei Català de Trànsit per lluitar contra els col·lapses i disminuir la contaminació és l'ús de la senyalització lluminosa per establir límits de velocitat variables. Amb aquest sistema es pot reduir la velocitat del vehicles abans d'arribar a un accident o a un col·lapse i per tant a la vegada que s'augmenta la seguretat també s'aconsegueix reduir el consum i la contaminació.
AVUI 19/2/2007

20.2.07

Alcanar recupera el seu litoral

El diari El Punt (18/2/2007) es fa ressò de diversos projectes de recuperació del litoral d'Alcanar que inclourien un carril bici. Entre les actuacions hi hauria una recuperació de la desembocadura del riu la Sènia i la construcció d'una passarel·la entre la llera d'Alcanar i la llera de Vinaròs.

Enllaços relacionats:

16.2.07

Carrils especials a Barcelona

Trànsit està planificant crear carrils per a autobusos i per als vehiches d'alta ocupació (VAO). S'utilitzarien mitjans electrònics per controlar el número d'ocupants dels cotxes i també els Mossos farien aquesta tasca.
El Punt 15/2/2007/

La contaminació redueix l'esperança de vida

Ja ho he comentat algunes vegades, els estudis cada cop són més nombrosos.
El Punt 15/2/2007

Només 650 bicicletes registrades a Barcelona

Després de 4 mesos de funcionament, només 650 persones han registrat les seves bicicletes a Barcelona.

15.2.07

Ciclo Times de Febrer de 2007

Se m'havia passat llegir el Ciclo Times de Febrer. Aquest mes la majoria de notícies ja les heu pogut llegir al Bici-vici, hi ha però diversos articles d'opinió interessants i també m'ha fet gràcia veure que al saló Bed & Butter hi havien forces bicicletes, us ho comentava per Nadal: anar en bicleta està de moda.

En bici per Cerdanyola del Vallès i fins la UAB

Llegeixo en l'apunt En bici per Cerdanyola del Vallès de Toni Hermoso informació diversa sobre els carrils bici de Cerdanyola i la dificultat d'accedir en bici a la Universitat Autònoma. L'article va acompanyat d'enllaços a galeries de fotos i a un apunt d'un altre bloc titulat Consells per anar amb bicicleta i no morir en l'intent.

13.2.07

La connexió de les rutes del Carrilet i el Ferro està aturada des de fa dos anys

Llegeixo a El Punt 13/2/2007:

L'Ajuntament de la Vall de Bianya ha denunciat que el tram de la connexió dels carrils bici de la Ruta del Carrilet i la del Ferro està encallat des del mes de maig del 2005, i ha reclamat al Ministeri de Medi Ambient que acceleri els tràmits per a la seva construcció. L'alcalde, Albert Busquets, ha demanat que, com a mínim, es faci el tram entre Llocalou i l'Hostal Nou, al seu municipi. Ara, aquesta connexió va d'Olot a Llocalou i de Sant Joan de les Abadesses a Santigosa. Aquest últim tram forma part de la primera fase del projecte, valorada en un milió d'euros. Ara, falta executar la segona, que és la que va des de Santigosa fins a l'Hostal Nou pel pont de la Rovira, un itinerari d'encara no 15 quilòmetres, però amb molt de desnivell.

El gerent del Consorci de les Vies Verdes, Emili Mató, va explicar que van portar el projecte a Madrid el juny del 2005 i que des d'aleshores han intentat contactes amb el Ministeri diverses ocasions sense èxit. Mató ha recordat que van plantejar fer la connexió en dos trams, un des de Llocalou fins a Sant Pere Despuig i el que afecta el terme de Sant Joan, on hi havia un problema amb un camí particular per resoldre. Ell mateix hi ha afegit que ara fa un any van pressionar el ministeri amb una carta i que, ara, esperen reunir-se aviat amb algun dels responsables dels projectes de les Vies Verdes.

Restriccions de trànsit al barri vell de Girona

S'ha restringit l'accés al barri vell de Girona i s'ha instal·lat una càmera i un sistema informàtic per controlar les matrícules dels cotxes que hi accedeixen. Els conductors poden accedir al barri fins a 4 vegades per trimestre i es poden demanar autoritzacions per telèfon o correu electrònic. L'ajuntament ha enviat la normativa als veïns i les sancions aniran dels 90 als 300 Euros.

Se'ns dubte és un sistema molt interessant per regular la mobilitat en aquest barri i possiblement tindrà rèpliques en altres barris i ciutats.

12.2.07

Bicicletes plegables

En Marc Belzunces fa aquest dies diversos apunt interessants sobre bicis plegables:

Votació pública del concurs fotogràfic de "Mejor Con Bici"

Ja està obert el període de votació del concurs fotogràfic de Mejor Con Bici fins el 25 de febrer.

1.2.07

Abaratir els peatges als cotxes que transportin més d'un ocupant

Aquest augment de l'ús del cotxe fora de Barcelona i el fet que la mitjana d'ocupació es situï en 1,16 persones per cotxe fa que la Generalitat es plantegi reduir els peatges al cotxes que transportin més d'un ocupant.
I és que tot i la històrica demanda d'eliminar els peatges, ara ens trobem que els peatges ens poden ajudar a regular el trànsit i pagar segons els ocupants és una bona mesura.
Altres mesures que es poden utilitzar són carrils exclusius per a cotxes amb un cert nombre d'ocupants, serien uns carrils VAO, per Vehicles d'Alta Ocupació, no solament cotxes.
El Punt 1/2/2007

Enquesta de mobilitat en dia feiner 2006

Ahir l'Autoritat del Transport Metropolità va fer pública l'enquesta de mobilitat del 2006. Si no tinc mal entès aquesta enquesta es fa cada 2 anys i ens dóna una visió de com es mou la gent a l'àrea metropolitana i per tant si les polítiques de mobilitat donen resultats.

Els propers dies intentaré donar-ne més informació, de moment tenim força titular als diraris sembla que:
  • Es redueix l'ús del cotxe a Barcelona, però creix a la segona corona i és que el transport públic funciona pitjor a mesura que anem allunyant-nos del centre.
  • La circulació amb moto a Barcelona creix un 24% i sembla que deuen ser ex-conductors de cotxe, aquí és evident que la bicicleta no ha estat l'alternativa escollida.
El Punt 1/2/2007
Actualització: Aquí (PDF) podeu trobar l'enquesta.

5 minuts de repòs pel planeta

Avui a les 19:55h hi ha una apagada global d'electricitat de 5 minuts per conscienciar-nos del malbaratament energètic mundial i totes les seves conseqüències.

Podeu veure la demanda d'energia en temps real entrant al web de Red Electrica i anant a l'apartat Demanda de energía en tiempo real .

29.1.07

Per què les zones 30 no han de tenir carril bici?

Com que veig que aquest és un tema conflictiu (apunt del Marc Belzunces i comentaris en un apunt meu) donaré la meva opinió que coincideix amb la del BACC i d'Amics de la Bici i que crec que no està tant lluny de la d'en Marc Belzunces.

Una ciutat ha de tenir una xarxa troncal de carrils bici que ens permetin arribar ràpidament a qualsevol zona de la ciutat, però no hem de voler caure en l'error de voler fer carrils bici a tot arreu, hi ha llocs on l'amplada dels carrers no ens ho permet i que per tant hem de triar tenir voreres més amples i un sol carril per on circulin cotxes i bicicletes. Quan l'amplada ho permeti potser també necessitarem zones de càrrega i descàrrega que són imprescindibles pel comerç de proximitat que dóna vida als nostres barris i que fa que no tinguem necessitat de desplaçar-nos lluny per anar a comprar. Tot això ha d'anar combinat amb zones exclusives de vianants i carrers de prioritat invertida on els vianants tenen preferència davant dels cotxes.

Hi podran circular pares i fills en bicicleta? Bé, un carrer d'una zona 30 no és un espai de joc, sí que ho podria ser una zona de vianants o un carrer de prioritat invertida. Tot i així, estic d'acord amb els raonaments del Marc Belzunces, segurament els cotxes no ho respectaran i els tindrem a darrera fent pressió i alguns pares amb fills renunciaran a circular-hi, però potser no tots els ciclistes i llavors aconseguirem reconquerir aquest espai.

A les zones 30 es procura que hi hagi una convivència de cotxes i bicicletes i per tant es limita la velocitat dels cotxes tenint present que si hi ha bicicletes la velocitat haurà de ser sensiblement inferior a 30. Ho respectaran els cotxes? Hem de fer que sigui així ajudant-nos d'un disseny adequat, de conscienciació ciutadana i d'una vigilància adequada.

Pel que fa al disseny hauríem d'intentar que els carrers no fossin massa llargs i si ho són posar per exemple passos de vianants elevats i altres elements que regulin la velocitat dels cotxes. Tampoc haurien de ser carrers massa amples, ja que afavoreixen les temptacions d'avançament del cotxes.

Han de desaparèixer completament els carrils bici de les zones 30? No sempre, quan la zona 30 és molt gran necessitarà carrers vertebrals que formin part d'aquesta xarxa troncal. No conec amb profunditat el barri de Sant Andreu, el tram del carrer Gran de Sant Andreu que conec és un carrer amb molt de comerç i vianants i no amb prou amplada per tenir un carril específic per a bicicletes i un altre per a cotxes, al ser força llarg i tenir força circulació és un carrer on segurament la convivència per culpa dels cotxes és complicada i molts ciclistes preferiran cercar alternatives per carrers paral·lels per no tenir problemes, per altra banda, crec que carrers com el passeig Fabra i Puig haurien de tenir carrils específics per a bicicletes. Com que no tinc un coneixement global del barri no sé dir si la zona 30 s'ha implementat de forma correcta o quines correccions si haurien de fer. He vist noves zones 30 en carrers de l'Eixample i no m'ha agradat gens el seu disseny, tenint en compte la lleugera pujada que fa i l'amplada de les cruïlles entre d'altres.

Finalment, crec que les associacions ciclistes han d'apostar per les zones 30 perquè és el model de ciutat que volem com a ciclistes i com a vianants que som. Hem d'apostar per un model de futur i no un de passat, sobretot tenint en compte que els passos que aconseguim són molt lents i que les administracions encara són molt reticents a fer inversions serioses en infraestructures ciclistes.

25.1.07

Europa fa marxa enrera i no regula l'emissió de CO2 dels cotxes

Després d'anunciar diverses mesures contra el canvi climàtic, finalment la comissió es fa enrera i no regularà de moment les emissions màximes de CO2 que pot emetre un cotxe. En principi s'havia dit que es fixaria un màxim de 120 gr per Km a partir del 2012, ara la discussió s'ha posposat sense data. Sembla que la comissió vol arribar a acords amb els fabricants, una via que ja s'ha utilitzat anteriorment i que no ha donat grans resultats.

El País 24/1/2007

Europa reconeix que els trens han de tenir un espai per a bicicletes

En una esmena d'una llei la Unió Europea que regula els drets dels passatgers de trens i les infraestructures ferroviàries es fa esment a que en un "futur" tots el trens europeus hauran de tenir espais reservats a les bicicletes, cotxets i equipaments esportius.

Ho podeu llegir a:

24.1.07

Sistemes de préstec de bicicletes a Espanya

A la pàgina de Circula en bici podeu trobar un apartat on es recull informació sobre les ciutats que han posat o posaran en marxa algun sistema de préstec de bicicletes, algunes d'elles són: Vitòria, Sevilla, Cartagena, Barcelona, Santander, Bilbao etc.

Vitòria estudia estendre el sistema de préstec tot l'any

Algun cop ja us he comentat el sistema de préstec de bicicletes de Vitòria i com ha anat evolucionant gràcies al gran ús que n'ha fet la ciutadania, aquí teniu un article amb les dades del 2006 i que explica que l'ajuntament d'aquesta ciutat està estudiant convertir aquest servei en permanent.

Exposició dels ciclistes a la contaminació atmosfèrica

En aquest apunt del seu bloc en Marc Belzunces ens comenta un article d'una revista científica que parla sobre l'exposició als contaminants de les persones que circulen en bici o van en autobús entre d'altres.

Els barris amb zones 30 no tindran carrils bici

Els 20 minutos d'avui es fa ressó de que els barris amb zones 30, o més ben dit, les zones 30 no tindran carrils bici. És lògic. Esperem que els ciclistes reclamin el seu dret a circular-hi i no vagin per la vorera en aquestes zones i que els cotxes respectin la velocitat que marquin les bicicletes, que serà normalment inferior a 30 Km/h.

22.1.07

Actualització del mapa col·laboratiu de carrils bici

Hi ha una nova actualització d'aquest mapa de carrils bici dels Països Catalans. En aquesta versió s'han afegit els carrils bici de Cabrera de Mar i Mataró, a més a més, hi ha una nova categoria de carril, les vies interurbanes, on s'ha afegit part de la via verda del ferro i la via verda del Carrilet entre Olot i Girona.
Ja us he anat parlant d'aquest mapa, al Bici-vici també en teniu un enllaç a l'apartat Plànols de carrils bici.

Rodalies perd viatgers

El transport públic a l'Àrea Metropolitana de Barcelona guanya viatgers. Durant el 2006 el metro ha guanyat un 2,34% (353 Milions de viatges), els busos de Barcelona un 1,31% (208 M), els FGC un 4% (78 M), el Tramvies un 30% (17 M), però les rodalies de RENFE han baixat un 0,32% (122 M).

Tots els mitjans de transport han anat guanyant passatgers els últims anys, durant el 2006 s'han realitzat 23,5 Milions de viatges més que l'any anterior (un 2'6%). Des del 2001, any en que es va iniciar la integració tarifària, els viatges han crescut més d'un 20%. Aquesta és l'evolució normal d'una societat que està fomentant una mobilitat més sostenible amb la promoció del transport públic com a eix fonamental, però els problemes de rodalies RENFE són evidents i ara queden reflectits en les xifres, una vergonya que els nostres polítics no són capaços de resoldre.

El Periódico 20/1/2007
El Punt 20/1/2007

18.1.07

Mugrons sensibles

Quan l'altre dia us comentava la ruta Trans-Canada vaig estar mirant les galeries de fotos i entre els magnífics paisatges d'aquesta ruta també vaig trobar aquesta foto. Bé, no és el primer que té aquest problema (especialment amb els coulottes amb tirants) i no és el primer que s'hi posa tirites, jo ja en conec un!

GIANT sí que compleix, però...

Si fa un temps us comentava que GIANT no volia fer-se càrrec d'un quadre trencat, ara sembla que ha rectificat.

17.1.07

Al març comença el sistema públic de bicicletes de Barcelona

La notícia de l'any sobre mobilitat a Barcelona va ser l'anunci de la implantació d'un sistema públic de lloguer de bicicletes. Doncs el proper mes de març ja disposarem de les primeres 200 bicicletes a Ciutat Vella i a finals d'any es preveu que siguin 3.000 bicicletes repartides per 200 punts de la ciutat de Barcelona.

La primera 1/2 hora de lloguer serà gratuïta i fins a les 2 hores costarà un màxim de 0,90 Euros (30 cèntims cada 30 minuts). Per poder utilitzar les bicicletes caldrà fer un abonament que costarà des d'1 Euro el setmanal als 25 Euros de l'anual. Els usos de més de 2 hores estaran penalitzats ja que no es vol fer la competència a les empreses de lloguer.

Aquest sistema com ja us he parlat diverses vegades funciona també a ciutats com Lió, Estocolm o Oslo. Podeu veure més detalls sobre els terminis d'implementació i el funcionament d'aquests sistemes en els següents enllaços:

16.1.07

Reportatge sobre el Pla Estratègic de la Bicicleta

A través del Ciclotimes trobo aquest reportatge (PDF) de la revista del Col·legi d'Enginyers Industrial sobre el Pla Estratègic de la Bicicleta de Cataluny del qual ja en vaig parlar quan es va presentar l'any passat.

Paris es planteja reduir un 40% el trànsit

Ara que aquí tenim en portada dels mitjans de comunicació temes com el canvi climàtic, la reducció d'emissions contaminats, el límit de 80 Km/h o la millora del transport públic, és bon moment per veure que fan en altres ciutats i països Europeus.

A França s'han començat a posar les piles. Ja fa temps que graven amb un impost més elevat els cotxes que contaminen més (al Regne Unit també ho faran i aquí diuen que també...). A París, es proposen reduir el trànsit un 40% i les emissions un 60% en 19 anys (un termini massa llarg!). La recepta serà reduir l'espai dedicat al cotxe en 13 eixos viaris. Aquesta és una estratègia nova, ja que fins ara moltes ciutats només reduïen la presència del cotxe en certes zones i mantenien el trànsit en els grans eixos. París també espera que el govern francès introdueixi un peatge urbà o redueixi a 60 Km/h la velocitat màxima de circulació per el perifèric, el cinturó que envolta la ciutat. El que si que farà el consistori és reservar un carril d'aquesta autovia a la circulació de taxis i vehicles d'urgències.

D'altra banda, l'altra mesura que aplicaran és la millora del transport públic amb la prolongació de línies de metro i bus, la reintroducció del tramvia i la creació d'aparcaments a les estacions de l'extraradi.

En parla El Periódico 16/1/2006

Noves oportunitats de negoci de la mobilitat sostenible

Llegint una notícia d'El punt 16/1/2007 que parla de la creació d'un empresa de missatgeria en bicicleta per Girona (GiroVelo) he recordat que us volia parlar de les noves oportunitats de negoci que obre la bicicletal. Una d'elles se'ns dubte és la missatgeria, a Barcelona ja fa temps que existeix per exemple la cooperativa Trèvol. En faré una petita llista:
  • Missatgeria en bicicleta.
  • Lloguer de bicicletes tant puntual com de flotes, també transport de bicicletes.
  • Sistemes de bicicletes compartides: Barcelona o Lyon han fet concessions a empreses per a que gestionin aquest sistema.
  • Tallers de mecànica ràpida per a bicicleta.
  • Trixis, bici-taxis: turisme i publicitat.
  • Gestió de flotes de bicicletes per a empreses i administracions públiques: renting de bicicletes?
Un altre negoci emergent és el ciclisme d'oci com a activitat turística. Els ciclisme és una bona eina de desestacionalització i diversificació turística: és un bon complement per les zones de muntanya a l'estiu i per les zones de costa a l'hivern. El cicloturisme sovint necessita allotjaments preparats i que acceptin reserves d'una sola nit, per tant els cicloturistes cerquen èpoques de més baixa ocupació i quan el clima és més propici (primavera i tardor). Ja he parlat d'això algunes vegades, les vies verdes són un negoci important i molts ajuntaments propers treballen per fer-ne bifurcacions. També els Centres BTT o les rutes temàtiques i naturals són eines per atraure aquest turisme. Pensem que el cicloturista porta poca cosa al damunt i sovint necessita allotjaments, bars, restaurants, botigues etc.

Els holandesos fan més quilòmetres en bici que en tren

A través de l'apunt la bici ja guanya al tren del bloc d'en Carles Soler m'assabento d'un article d'El Periódico del 14/1/2007 on s'explica que els holandesos ja fan més quilòmetres a l'any en bicicleta que en tren. I és que Holanda és un país amb una implantació molt elevada de la bicicleta, les dades canten: 16 milions de persones per a 18 milions de bicicletes amb una mitjana teòrica de 875 Km en bicicleta per holandès cada any.
Els aparcaments de les estacions de tren holandeses són enormes i plens de bicicletes, en Carles fa un càlcul de l'espai que ocupa un bicicleta (1'70 x 0'40 m), aproximadament on cap un cotxe hi caben 6 bicicletes, sort que no s'usa el cotxe per anar buscar el tren!

15.1.07

Fotos antigues de bicicletes

A la web de 20 minutos s'hi pot trobar una galeria de fotos de bicicletes antigues. En parlen, també, al Ciclotimes i al bloc d'en Carles Soler.

Caravanes al carril bici

Han pensat els dissenyadors urbans en que hi poden haver caravanes al carril bici? No ho crec. La situació que planteja en Marc Belzunces en un apunt del seu bloc pot ser cada vegada més habitual: carrils estrets unidireccionals on diversos ciclistes circulen en caravana darrera un ciclista més lent. Amb l'augment del nombre ciclistes aquesta situació pot ser cada cop més habitual. Una solució una mica més bona és fer carrils bidireccionals i/o fer carrils més amples.

14.1.07

La meva "bicicleta-camioneta"

A la web d'Alacant en Bici trobo aquest apunt sobre com s'ha utilitzat la bicicleta per carregar coses molt grans, allà hi trobareu més fotografies.

Actualment, els remolcs per a bicicletes no estan autoritzats en el codi de circulació tot i que sí que ho estan a d'altres països europeus. El BACC ha aprofitat la reforma de l'ordenança de circulació de Barcelona per demanar-ne la regulació.

El Trans Canada Trail

El Trans Canada Trail és un projecte de construcció d'un camí de 18.078 Km que travessa Canadà de punta a punta. Sembla que més d'un 60% del camí ja està construït. El Trans Canada Trail és un camí verd orientat per ser utilitzat a peu, en bicicleta, a cavall, en esquí de fons i per a motos de neu. Aprofita camins existents, vies de tren abandonades, camins paral·lels a vies de tren etc.

He trobat aquesta pàgina amb fotos i sembla molt xulo. Algú s'anima aquest estiu?
Una de les coses que m'ha sobtat és aquest doble ús hivern-estiu i també això de les motos de neu...

Més informació:

12.1.07

Bicicleta plegable de Conor

Fa uns dies llegia l'apunt La bici plegable , moda o necessitat? on en Carles aconsella marques de casa que estan millor de preu que altres marques estrangeres que tenen preus elevats. Avui m'han passat aquest vídeo d'un bici plegable Conor:

Les rutes d'Eurovelo a la Viquipèdia

Alguna vegada ja us he parlat d'Eurovelo, tal i com diu la Viquiipèdia és una xarxa de 12 rutes trans-europees per a realitzar en bicicleta. La xarxa s'està desenvolupant de forma local des de diversos països i entitats i és coordinada per la European Cyclist Federation (ECF, Federació Europea de Ciclistes), per Sustrans del Regne Unit i per De Frei Fugle de Dinamarca. Tot i que la xarxa està dissenyada per un ús essencialment cicloturista, les rutes EuroVelo també donen suport als desplaçaments locals per anar a la feina, a l'escola, per oci etc. De fet, l'objectiu d'EuroVelo és encoratjar a utilitzar la bicicleta en la major part dels desplaçaments possibles.La distància total de les rutes planificades és d'uns 60.000 Km, dels quals 20.000 ja estan construïts.

Ciclotimes de gener de 2007

Ja tenim el Ciclotimes d'aquest mes . Entre els enllaços que ens proposa hi ha articles interessants donant suport al límit de 80 i a l'ús de peatges com a element dissuassori. També hi ha 2 articles de CONBICI de persones que han estat a Dinamarca i Alemanya i expliquen la seva experiència referida a la bicicleta.

A mesura que tingui temps us aniré comentant altres articles.

10.1.07

Sant Boi arranjarà un camí de 16 Km al voltant del municipi

Durant l'any 2008 l'ajuntament de Sant Boi arranjarà un camí de 16 Km per promoure el senderisme i la descoberta del medi gràcies a una subvenció del Ministeri de Medi Ambient. El camí, que també serà apte per a bicicletes, passarà per la llera del riu Llobregat, la Colònia Güell (al municipi de Santa Coloma de Cervelló), el Montbaig, les valls de Santa Bàrbara i Can Carreres, l'ermita de Sant Ramon i el Parc de la Muntanyeta. Segons l'ajuntament de Sant Boi, aquest és un primer pas per connectar diversos camins rurals de la comarca.

9.1.07

L'experiència d'anar en bici a Alemanya

Un català que viu ha Alemanya (a Karlsruhe) explica com és la mobilitat en aquesta ciutat, ho podeu llegir en un apunt del bloc de Marc Belzunces. És evident que la conscienciació de la societat alemanya és molt diferent de la d'aquí, fixeu-vos que fins i tot les empreses promouen que els treballadors agafin la bici.

Escolars per la vorera

Segons un estudi de la Policia Local de Vilafranca del Penedès (La Fura 6/1/2006) quasi la meitat dels escolars que van en bici pel carrer ho fan per la vorera perquè ho consideren més segur. L'estudi, realitzat mitjançant un qüestionari a 220 alumnes de 5è de primària, també destaca que el 95% dels enquestats tenen bicicleta i un 64,5 % casc.

Crec que veure nens en bicicleta per la vorera és molt freqüent a tot Catalunya, però el perill és que converteixin qualsevol vorera en un espai de joc o que circulin posant en perill als vianants. És un cas més que fa evident que cal una educació integral sobre mobilitat.

8.1.07

Canvis dels últims dies

Com ja vaig fent últimament us informo dels últims canvis:

Bici-vici en altres idiomes

Fa temps havia provat de traduir aquest bloc amb alguns traductors automàtics disponibles per web, tot i així no funcionaven correctament ja que no acceptaven la codificació UTF-8, per sort ara ja funciona aquesta codificació. La pàgina principal es tradueix de forma acceptable i millor que les secundàries, també en castellà la traducció és millor que en anglès. Vegeu-ho vosaltres mateixos:
Segurament afegiré algun enllaç a la pàgina principal.

5.1.07

Espai per debatre i valorar els articles de l'ordenança

També des de fa dies hi ha disponible un fòrum per valorar amb votacions els diversos articles de l'ordenança de circulació. Si aneu a "veure les valoracions" podeu veure les les valoracions positives o negatives de cada article i veure'n els comentaris de la gent que ha votat.

Posicionaments respecte la modificació de l'ordenança de circulació

Ja fa dies que està disponible i em sembla que no us ho havia comentat, hi ha un document amb la posició del BACC respecte a la modificació de l'ordenança de circulació.

Per altra banda, també hi ha disponible el posicionament d'Amics de la Bici i la CCUB (PDF).

Article de la Ronda Verda a la Viquipèdia

Ja podeu trobar una article de la Ronda Verda a la Wikipèdia catalana. Per cert, la Viquipèdia ha arribat als 50.000 articles, sembla que 25.000 són d'aquest any!

4.1.07

Desenvolupament del Pla Director de la Bicicleta de l'Hospitalet de Llobregat

L'entitat la Saboga fa un resum i una valoració (novembre de 2006) del desenvolupament del Pla Director de la Bicicleta de l'Hospitalet de Llobregat. El resum apunta els carrils bici que s'estan construint, dóna informació sobre terminis de finalització i fa valoracions sobre el disseny.

La mateixa entitat va presentar al juliol de l'any passat diverses propostes per millorar les infraestructures ciclistes existents.

El tren entre Zaragoza i Canfranc

El ciclistes som també usuaris del transport públic i en especial del tren, que ens permet fer llargues distàncies i transportar la bicicleta. La línia de tren de Renfe entre Zaragoza i Canfranc ens permet arribar al cor del Pirineu de Huesca, és una línia -per fer-se una idea- amb similituds a les línies (o trams de línia) catalanes Balaguer - Pobla de Segur o Vic - Puigcerdà.

El Canfranero és un tren de gasoil molt petit que va a poc a poc per una via antiga amb paisatges impressionants com quan passa pels peus dels Mallos de Riglos. És una d'aquestes vies que quan hi passes penses que bé si fos una via verda per anar en bicicleta! I a continuació et sents culpable i penses no, això s'ha de conservar i millorar!

Des de fa temps es demana des d'Aragó la millora de la línia i la connexió amb França. El govern espanyol esgrimeix que un estudi francès diu que no és viable. Bé, no totes les línies són rendibles, però s'hi s'inverteix sense por, es creen bones connexions des de les estacions amb altres mitjans de transport, es potencia l'excursionisme, el ciclisme, el turisme en tren i es fa la connexió amb França segur que no surt tant car com un tram molt més curt del tren d'alta velocitat. Les línies catalanes de la Pobla de Segur (traspassada a la Generalitat) i la Vic - Puigcerdà que connecta amb la Cerdanya francesa i el tren groc bé que continuen funcionant.

Actualment aquesta línia té dos trens diaris d'anada i dos de tornada que tarden unes 4 hores en fer tot el recorregut. Les estacions i els baixadors de la línia són: ZARAGOZA-DELICIAS, VILLANUEVA DE GALLEGO, ZUERA, TARDIENTA, HUESCA, PLASENCIA DEL MONTE, AYERBE,RIGLOS-CONCILIO, RIGLOS, SANTA MARIA Y LA PENA, ANZANIGO, CALDEARENAS-AQUILUE, SABINANIGO, JACA, CASTIELLO-PUEBLO, CASTIELLO, VILLANUA i CANFRANC.

Recull d'enllaços relacionats:

Descripció d'alguns colls del Garraf

En Carles fa un descripció (amb plànol i gràfic de desnivell) de les rampes de diversos colls del Garraf que es poden fer per asfalt, en concret del Coll de les Ventoses des de Sant Jaume dels Domenys, l'ascensió a Begues des de Gavà, de Vilanova a Canyelles, de Castellet de Foix a Clariana i de Sant Sadurní de Noia als Cassots.

3.1.07

Ruta per la Vall d'en Bas

En Carles ens proposa un un tomb amb bici per la Vall d'en Bas, ens parla d'aquesta zona i de les seves possibilitats ciclistes i ens proposa una ruta d'uns 50 Km que surt d'Hostalets, passa per Joanetes, Pocafarina, Sant Privat, el Mallol, Les Presses i Sant Esteve d'en Bas entre d'altres.

Noves zones 30 a Barcelona

Segons publica una notícia del diari Avui (3/12/2006) aquest any entraran en funcionament tres noves zones 30 a Barcelona. Després de l'experiència de Sant Andreu a mitjans de gener s'aplicarà a Nou Barris i posteriorment a 2 barris més de la ciutat (possiblement Gràcia, Sants, Ciutat Vella, Sarrià o Horta).

Les valoracions del funcionament de la zona 30 de Sant Andreu són diferents segons l'ajuntament i els veïns. L'ajuntament diu que la mitjana de velocitat ha baixat i en canvi els veïns veuen que els cotxes continuen circulant a més de 30 amb total impunitat.

Les zones 30 haurien de ser un espai de convivència de bicicletes, cotxes i vianants, però si no es respecten els límits de velocitat es converteixen en un carrer més. I ja sabem el que passa, la bicicleta circula com a molt entre 15 i 25 km/h i si circulem correctament pel mig de la calçada tindrem el cotxe enganxat a darrera.

2.1.07

Carril bici d'Enric Granados a Barcelona

Nou vídeo de Marc Belzunces sobre el carril bici d'Enric Granandos amb els aspectes positius i negatius d'aquest carril:

Problemàtica dels carrils bici a Nova York. La mateixa que aquí

En Marc Belzunces en els seu bloc comenta uns vídeos sobre la problemàtica dels carrils bici a la ciutat de Nova York que és la mateixa que a Catalunya. El vídeo (en anglès) justifica la necessitat de construir carrils bici segregats de la circulació dels cotxes, parla de sistemes de segregació (línies d'aparcament, xinxetes, pals...), d'aprofitar l'espai amb carrils bici bidireccionals etc.

Anar en bicicleta està de moda

Ja fa cert temps que els publicistes utilitzen la bici com a complement pels seus anuncis. No és estrany veure-la en anuncis de moda, aquest Nadal he vist bicicletes en dos aparadors de botigues de roba d'un centre comercial.

Benvinguda sigui aquesta publicitat! Esperem que duri i no tornem enrera com en aquell anunci d'un cotxe en que es contraposava la seva comoditat amb el sofriment i l'esforç de la bicicleta.

Ruta per l'alta Garrotxa

La revista Descobrir Catalunya d'aquest mes (núm. 105) proposa una ruta circular d'uns 50 Km i uns 700 m de desnivell per l'alta Garrotxa.

El punt de sortida és Sant Joan de les Fonts, molt a prop d'Olot. La ruta continua cap a Castellfollit de la Roca (3,5 Km) i segueix per la carretera d'Oix fins a Can Bundància (6,15 Km) on agafa la pista de la vall d'en Bac. Passat el collet de Colldecarrera (15,45 Km) arriba a l'Hostal de la vall d'en Bac (16,5 Km) i continua cap a Sant Pau de Segúries. Al mas de Mariner (26,2 Km) comença la baixada per la vall de Bianya (passant per Sant Salvador de Bianya) fins a enllaçar amb la carretera C-26 (35,9 Km). Finalment s'arriba al punt d'inici passant per Sant Martí de Capsec (39,7 Km) i Llocallou (44,75 Km).

A la revista podeu trobar fins a 3 alternatives per allargar la ruta amb una BTT. Aquesta ruta coincideix en part amb una de les alternatives que us proposo per enllaçar la via verda del Ferro i del Carbó amb la via verda del Carrilet.

El cotxe un element indispensable per a la mobilitat

Molts cops els que defensem una mobilitat més sostenible ho fem des de l'òptica de les grans ciutats on el cotxe es converteix en el gran enemic: el que contamina, el que ocupa l'espai urbà, el que fa soroll, l'insostenible! I segurament és així, però cal tenir present que fora de les grans ciutats el cotxe es converteix en un element de mobilitat indispensable i difícilment substituïble. No podem ser integristes, el transport públic no podrà donar respostes a les necessitats de mobilitat de petites poblacions quan avui dia no dóna una resposta adequada a les necessitats de les grans ciutats.

Cal incentivar la investigació en alternatives energètiques que facin del cotxe un mitjà de transport més sostenible i s'ha de donar ajudes i incentivar fiscalment els cotxes més sostenibles ambientalment.

28.12.06

Ressenya de la ruta del Ferro a la Malla

A laMalla.net hi ha una petita ressenya d'aquesta via verda.

Podeu trobar més informació en el bici-vici a rutes cicloturistes per Catalunya, cercant "ferro" en el bici-vici o cercant les notícies etiquetades com a "via verda" (categoria via verda).

22.12.06

Bon Nadal!

Bici-vici us desitja un Bon Nadal i un any 2007 ple de pedalades de felicitat!

Opinió sobre el nou carril bici de Vilanova

Fa un parell de dies us comentava les deficiències d'un nou carril bici de Vilanova i la Geltrú. En el següent article d'opinió, s'accepten aquestes deficiències, però és fa una valoració positiva de que l'ajuntament s'hagi posat les piles: Vilanova Digital 22/12/2006

21.12.06

Regals ciclistes

Ja que és època de regals i molts us estareu preguntant què podeu regalar us proposo unes quantes idees de coses relacionades amb la bicicleta:
  • Llums amb leds (blanc a davant i vermell a darrera), de fet són obligatoris per circular de nit.
  • Un timbre que també és obligatori per circular!
  • Unes "banyes" per posar al manillar.
  • Un kit de reparació de punxades.
  • Una tanca per lligar la bicicleta, millor en forma de U rígida.
  • Un casc.
  • El "kit cicloturista" (vegeu apartat accessoris): un portaequipatges, unes alforges i una pota de cabra.
  • Un compta-quilòmetres.
  • Ep! Què tal una bicicleta?
Regals no tant materials:
  • Un cap de setmana en bicicleta! Reserva l'allotjament i si et cal lloga bicicletes.
  • Una posta a punt de la bicicleta.

20.12.06

Recull de canvis al Bici-vici

Aquesta última setmana he estat fent diversos canvis al Bici-vici, us en faig 5 cèntims:

Com enllaçar la via verda del Ferro i el Carbó i la del Carrilet (Ripoll-Olot)

Actualitzat a febrer de 2024
 
Per enllaçar les dues vies verdes, el Consorci de les vies verdes de Girona proposa un itinerari des de Sant Joan de les Abadesses agafant la carretera GI-522 fins al Coll de Sentigosa (1.064 m) i el de Coubet (975 m) i continuar per l'N-260a fins a Olot, però també hi ha algunes alternatives més. Les descric totes d'oest a est perquè tenen menys desnivell, però es poden fer en els 2 sentits i des de l'aparició de la ruta Pirinexus ara segurament es fan més en sentit invers.

La ruta oficial

Des del centre Sant Joan de les Abadesses s'agafa la GI-522 fins al coll de Sentigosa ( a 1.064 m, vegeu la foto de la dreta realitzada des de la Serra de Puig d'Estela) i després sense perdre gaire altura s'arriba al coll de Coubet (975 m) on enllacem amb l'antiga carretera general, ara l'N-260a que en ens porta fins a Olot. És la ruta més curta i feta en aquest sentit té poc desnivell i força baixada.

Una ruta amb menys asfalt

Fins fa poc una altra alternativa oficial era fer la pujada fins al coll de Sentigosa i agafar una pista de terra que descendeix cap a Santa Llúcia de Puigmal i Sant Pere Despuig. Després, anant cap a Santa Margarida de Bianya i Hostalnou de Bianya podríem enllaçar amb la Via Verda de la Vall de Bianya que ens durà a Olot.

Aquest alternativa també permetria anar cap a la N-260 a Ca l'Enric i enllaçar amb la següent alternativa que us proposo.

Per Sant Pau de Segúries i la vall de Bianya, una alternativa força interessant:

Des del centre de Sant Joan de les Abadesses podem continuar per carrils bici i via verda cap a Sant Pau de Segúries. Al meu entendre, és la manera de fer el desnivell de forma més suau. A Sant Pau s'agafa una carretera secundària amb poc trànsit, arribem de seguida al coll (960 m) i comencem (vegeu foto) una bonica baixada per dins d'un bosc fins a Sant Salvador de Bianya i després fins a la carretera nacional (N-260). Seguim la N-260 en baixada durant uns 3,5 km fins a trobar un restaurant (Ca l'Enric), llavors podem continuar per pistes entre camps de conreu i pastures fins a Llocalou, ja molt a prop d'Olot.
 
Podríem evitar quasi tota la N-260, seguint l'antiga calçada romana i agafant el trencall de Sant Martí del Clot. No farem gaire desnivell més, però sí més distància.

Per Sant Pau de Segúries i la vall d'en Bac:

Aquesta alternativa fa una mica més de volta, però dóna molt de joc per si es vol continuar cap a l'Empordà o enllaçar amb la via verda del Carrilet a Olot.
A grans trets, fem el mateix que en la ruta anterior i des de Sant Pau de Segúries anem a buscar el Mas Mariner (uns 3 km) i descendim per la pista asfaltada de la vall d'en Bac fins a l'Hostal de la Vall d'en Bac, després pujarem un collet per tornar a baixar fins a la carretera d'Oix. Girarem a la dreta cap a Castellfollit de la Roca i anirem fins a Llocallou per anar cap a Olot, vegeu un mapa i la següent ruta:

Ep! No confongueu la Vall d'en Bac amb la Vall d'en Bas!

La contaminació de l'àrea de Barcelona és provocada principalment pels cotxes i pot estar vinculada a un 10% de les morts

Una interessant entrevista a l'especialita Nino Künzli al diari Avui desvetlla que la circulació de vehicles motoritzats podria estar vinculada almenys amb un 10% de les morts de l'àrea de Barcelona. El trànsit n'és la principal causa.
Avui 20/12/2006

19.12.06

Deficiències en el carrils bici de Vilanova i la Geltrú

La versió impresa del Diari de Vilanova del 15 de desembre (en PDF) explica que el nou carril bici de la rambla Transversal de Vilanova presenta deficiències importants segons denuncia l'associació Vilanova Camina. Contenidors i mobiliari urbà a tocar o damunt del carril que treuen visibilitat i cruïlles poc senyalitzades són els principals problemes d'aquest carril.

Les deficiències d'aquest carril són les típiques dels carrils que es realitzen damunt de les voreres sense reestructurar el perfil del carrer. D'altra banda, la segregació del carril bici de la resta de la vorera és inexistent. Aquesta hauria de ser només una solució temporal.

Actualització del mapa col·laboratiu de carrils bici dels Països Catalanas

Hi ha una actualització de la iniciativa de crear una mapa de carrils bici dels Països Catalans que afegeix carrils bici i aparcaments de València, l'Hospitalet de Llobregat, Gavà, el Prat de Llobregat i Barcelona. Per col·laborar llegiu les instruccions.

Podeu descarregar el mapa del següent enllaç: Mapa col·laboratiu d'infraestructures ciclistes dels Països Catalans

El mapa està publicat sota una llicència lliure Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual.

18.12.06

Canvis de disseny al Bici-vici

He migrat el bloc del Bici-vici a la nova versió beta de Blogger. Aquesta nova versió té noves característiques i més possibilitats de modificar el disseny del bloc. He conservat el disseny, però tot i així ja podeu veure alguns canvis.

Una de les primeres característiques de la nova versió que utilitzaré és l'etiquetatge de les notícies, així serà més fàcil cercar notícies antigues per temes. A mesura que vagi descobrint noves característiques i tingui temps d'experimentar-les les aniré utilitzant. Si veieu alguna cosa que no funciona o no es veu bé digueu-m'ho deixant un comentari, gràcies i disculpeu les molèsties.

Avantprojecte de pla d'actuació associat a la declaració de les zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric aprovades mitjançant el Decret 222

Tot i que la reducció a 80 km/h és la mesura que més es comenta, n'hi ha fins a 77 podeu veure l'avantprojecte a la web del departament de Medi Ambient i Habitatge:
Avantprojecte de pla d'actuació associat a la declaració de les zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric aprovades mitjançant el Decret 222/06

Reaccions a la disminució del límit de velocitat a la regió metropolitana

Les editorials de la Vanguardia i el Periódico del dia 16 donaven suport a la mesura tot i que suggerien la millora del trasport públic i explicar a la ciutadania que el cotxe és la principal causa d'emissió del gasos que es volen reduir.

D'altra banda, el RACC s'oposa a la mesura i proposa millorar els nusos del Llobregat i de la Trinitat. També diu que no es compliria quan hi hagués poca densitat de trànsit. De fet, a la web del RACC destaquen la notícia d'EFE "Nadal, en contra de rebaixar la velocitat a l'àrea de Barcelona", tot i que Nadal no està ben bé en contra... Últimament el RACC està tenint postures molt poc sostenibles i es posiciona favor dels grans interessos econòmics.

17.12.06

Volta pel Massís del Garraf pujant pel Rat-penat

La volta pel Massís del Garraf pujant pel Rat-penat és una ruta de 54 km que transcorre per asfalt i és força espectacular. Tingueu en compte un parell de coses: les costes del Garraf tenen força trànsit, millor fer-les d'hora per gaudir del paisatge i atenció a la rampes de la zona de Rat-penat que són molt dures (vegeu el perfil)!

15.12.06

Es reduirà el límit de velocitat a 80 Km/h a la regió metropolitana de Barcelona

Era un tema que ja fa temps que es comentava i sembla que finalment es portarà a la pràctica. Es reduirà el límit de velocitat a 80 km/h de totes de les carreteres i autopistes del voltant de Barcelona per tal de reduir la contaminació atmosfèrica i complir amb la directiva europea sobre qualitat de l'aire que obliga els estats membres a reduir els nivells de contaminants atmosfèrics abans del 2010.

El projecte inclou altres mesures (fins a 77) com per exemple que els 40 municipis de la regió hauran de redactar plans de mobilitat urbana que incloguin avaluacions de les emissions, els municipis de més de 50.000 habitants ho hauran de fer abans del 2008.

Barcelona dóna llum verd a l'ordenança que regula la circulació de bicicletes a la ciutat

Ahir es va aprovar (amb els vots a favor del tripartit municipal) el primer tràmit de la nova ordenança. Ara s'obre un període d'al·legacions en que segons sembla és possible que s'admetin algunes propostes d'entitats d'usuaris de la bicicleta.
El Punt 15/12/2006

14.12.06

BikeZona.tv

A través d'una notícia d'EuropaPress del 3/11/2006 descobreixo aquest canal de televisió per internet sobre ciclisme: BikeZona.tv.

Reflexió sobre l'incivisme

Arran de llegir l'incident d'en Marc Belzunces circulant en bici (que a molts en resultarà una situació més o menys familiar o traslladable a un altre àmbit) he volgut reproduir unes reflexions personals sobre la nostra societat que últimament he comentat amb alguns amics.

Ja fa temps que defenso la idea que la nostra societat milloraria molt i si la gent denunciés o senzillament parlés amb els seus conciutadans que actuen de forma incívica. Per posar un exemple, si algú llença un paper a terra i li diem, s'ho pensarà dues vegades la propera vegada, molt més s'ho pensarà algú que és multat i que li toca rascar-se la butxaca! És evident que necessitem l'ajuda de les autoritats que han de fer complir les normes de convivència.

D'actituds incíviques la nostra societat n'és plena, i sovint s'estan infringint lleis que regulen la nostra convivència. Segurament, les ordenances municipals juntament amb el codi de circulació són les lleis menys respectades. Deixeu-me fer una petita llista de coses més o menys habituals: llençar una cigarreta a terra, no reciclar les escombraries, saltar-se un semàfor en vermell, fer soroll per la nit, aparcar en una zona prohibida, no disposar de la carta en català, no cedir el pas als vianants, defraudar a hisenda, realitzar contractes de treball temporal de forma inadequada, caminar per damunt del carril bici, cobrar l'atur mentre es treballa, fumar en una zona on està prohibit fer-ho, no cedir el seient a persones més necessitades, en un negoci no complir les normes de seguretat, aïllament acústic o higiene, acomiadar una treballadora embarassada, sobrepassar el límit de velocitat o no adaptar la velocitat a les circumstàncies de la via per on es circula...

Segur que heu reconegut en aquesta llarga llista algunes actituds o accions que veieu sovint i que segurament vosaltres mateixos heu realitzat alguna vegada. Totes elles infringeixen la llei. Però com que ningú ens diu res ho continuem fent. Som una societat instaurada en el "passotisme", diuen que és el clima, que els mediterranis som així, que això al nord d'Europa no passa. Doncs crec que és bastant cert que això passa més aquí, no crec en l'argument del clima, és més aviat cultural, hauríem de consultar als sociòlegs, a Europa si tires un paper al terra t'ho diuen. Una amic em deia que ja des de petit se'ns inculca que és dolent ser un "chivato", possiblement a la nostra societat denunciar està mal vist, però si ho féssim reduiríem moltes de les actituds que he posat a la llista, evitaríem accidents molts cops mortals, faríem la vida més fàcil a la resta de la gent i en general ens enfrontaríem al repte de conviure, però a conviure de veritat.

11.12.06

València tindrà 700 bicicletes municipals de lloguer

Llegeixo a Amigosdelciclismo.com que València tindrà durant el segon trimestre de 2007 una flota de bicicletes compartides en 50 punts de la ciutat. La primera 1/2 hora en principi serà gratuïta i posteriorment hi haurà un preu per hora d'entre 50 cèntims i 1 Euro.

Nou tríptic de la ruta de les llacunes al Delta de l'Ebre

El Parc Natural de Delta de l'Ebre ha publicat un nou tríptic sobre la clàssica ruta al voltant de les llacunes de la Tancada i l'Encanyissada: La ruta de les llacunes en bicicleta (PDF 1,4 MB).

Els carrils bici de Nova York al Google Earth/Maps

A través d'aquesta ressenya del bloc de Marc Belzunces m'assabento de l'existència del web NYC Bike Maps que manté un mapa col·laboratiu dels carrils bici de Nova York. Realment, això és el que ens aniria bé per al Mapa col·laboratiu de carrils bici dels Països Catalans. Reprodueixo la imatge de la navegació a vol d'ocell per Nova York.

Nova web d'"A Pedal", associació d'usuaris de la bicicleta de Ciudad Real

L'associació d'usuaris de la bicicleta de Ciudad Real (A Pedal) inaugura una nova web que incorpora notícies del bici-activisme d'aquesta ciutat i altres continguts com per exemple una petita ressenya de cicloturisme pel Canal de Midi a França (que ja he incorporat a les rutes cicloturistes per fora de Catalunya...).

Problemes amb els quadres de GIANT

Llegeixo que hi ha la gent de la casa de bicicletes GIANT posa pegues a la garantia de 5 anys que ofereix als seus quadres. Molts cops comprar un motiu per comprar una bicicleta d'una marca coneguda és la garantia contrastada que ofereixen en els quadres, segons llegeixo però, sembla que “GIANT NO CUMPLE”.

Nou centre BTT del Segrià a Lleida

El passat 4 de novembre es va inaugurar el centre BTT de Lleida al camí d'Albarés. Aquest centre disposa de vestidors, dutxes, cafeteria i 13 rutes amb un 300 Km d'itineraris.

Nou bloc: Bici, Muntanya i Fotografia

Amb el post Com lligar la bici, la muntanya i la fotografia comença un nou bloc personal que tracta aquestes temàtiques que d'altra banda comparteixo. Benvingut Carles a la blogosfera!

De moment ja he enllaçat la teva Volta als Ports de Tortosa-Beseit amb btt des de la meva Volta als Ports.

10.12.06

El Servei Català del Trànsit publica un dossier tècnic sobre la bicicleta

El Servei Català del Trànsit ha publicat un informe sobre seguretat en la circulació en bicicleta.

L'opinió de Jordi Portabella a el Periódico

A través de l'InfoPTP llegeixo l'article (el Periódico 10/12/2006) de Jordi Portabella sobre l'ordenança que regularà entre d'altres la circulació en bicicleta per la ciutat de Barcelona.

4.12.06

Montcada En Bici

A través del ciclotimes de novembre descobreixo el butlletí informatiu i la web de Montcada En Bici, un grup d'usuaris de la bicicleta (tant com a mitjà de transport com de forma lúdica) que reivindiquen millors infraestructures per circular en bicicleta. La web recull informació de temes de mobilitat urbana i de rutes i espains naturals dels voltants de Montcada. La web té un disseny atractiu i us en reprodueixo dues fotografies que m'han agradat i que d'alguna manera reprodueixen l'esperit de la web i que comparteix d'alguna manera el Bici-vici:

Carretó per portar nens davant de la bicicleta

A través d'aquest enllaç he trobat la web de Triobike que ofereix una bicicleta, un cotxet per a portar fins a 2 nens i un sistema per portar aquest cotxet adaptat a la part davantera de la bicicleta. Amb el cercador d'imatges del Google podeu trobar diverses imatges.

Només un 0'6% a Lleida

Llegeixo a Lleida.Com que només un 0'6% de la població de Lleida utilitza la bicicleta com a mitjà de transport habitual segons un estudi del propi ajuntament. Aquest percentatge contrasta amb altres ciutats com Girona on el percentatge estava al 2'7 tal i com us comentava l'altre dia.