20.11.06

L'Àrea Verda treu 89.000 cotxes al dia del centre de Barcelona

La implantació de les zones de pagament han reduït el trànsit i han fet augmentar la velocitat mitjana de circulació. Les dades provenen d'un estudia encarregat a la UAB i xifra en 89.000 la reducció mitjana de cotxes diària, això representa que unes 106.000 persones haurien canviat a un altre mitjà de transport. La velocitat mitjana hauria augmentat en un km/h, passant als 25 km/h en els carrer transversals Besòs-Llobregat.
AVUI 6/11/2006

16.11.06

Nous carrils bici del districte 22@

Us comentava a principi d'any que el districte 22@ provaria noves tècniques de mobilitat i construcció de carrils bici. Pel comentari del Marc Belzunces veig que això de moment s'ha concretat en la construcció de carrils bici pintats a la calçada i segregats del cotxes amb peces de cautxú reciclat de 14 cm d'altura, amplada suficient, 90 kg i amb catadiòptrics que s'enganxen a terra. Els anomenen "carrils bici flexibles" perquè les peces ho són i perquè es pot canviar el carril bici de lloc fàcilment.

Tot i així, l'amplada del carril bici no és suficient per fer un avançament entre ciclistes i no compleix les pròpies recomanacions de l'ajuntament que estableix un mínim 1,20 m d'amplada. Segons les meves dades un carril d'un sentit protegit hauria de tenir un mínim de 2 m que es desglossarien en 1,40 de carril i 0,20 a cada costat per segregar.

Desacords entre ciclistes i l'ajuntament

Després de la reunió de la Comissió Cívica de la Bicicleta i del Vianant de Barcelona els diaris recullen les al·legacions de les entitats ciclistes i els punts de desacord:
AVUI 15/11/2006
El Punt 15/11/2006

Opinió sobre la proposta de nova ordenança

Opinions d'en Marc Belzunces (un usuari de la bicicleta a Barcelona) sobre la nova ordenança d'un usuari: Part 1, Part 2 i Part 3.

15.11.06

Visualització incorrecta d'algunes notícies del Bici-vici

Avui he detectat que algunes notícies del Bici-vici es veien malament amb l'Internet Explorer (es veien amb tipus de lletra incoherents). Com que faig servir el Mozilla Firefox i aquest navegador ho mostra correctament no ho he vist fins avui!
El problema eren diverses notícies d'octubre i novembre que contenien errors en el format que alteraven el format de la resta de notícies. Ja està arreglat!

14.11.06

Un aticle d'opinió titlla alguns ciclistes de "bicicleteros"

Amb el títol "Piernas con mala circulación" un article de la Vanguardia d'ahir (PDF) titlla alguns ciclistes de "bicicleteros" i diu que aquests seran els principals afectats per la nova ordenança. No m'agrada gaire l'estil de l'article, ni que hagi triat la paraula "bicicleteros", però crec que té raó, crec que la bicicleta s'ha popularitzat i com en tot arreu hi ha de tot. Ja no és el mitjà de transport de 4 idealistes conscienciats, l'estil de conducció del cotxe i la moto han arribat a la bicicleta. La nova ordenança servirà de poc si no es fa complir i de fet, el problema és que les ordenances actuals tampoc s'apliquen a la pràctica.

Mobilització contra la nova ordenança

La mobilització que ahir us anunciava es va produir ahir al vespre. Alguns dels punts que els ciclistes denuncien es van poder comprovar ahir en no haver-hi suficients aparcaments per a bicicletes per accedir a la reunió de la Comissió de la Bicicleta i el Vianant.
El Punt 14/11/2006

13.11.06

Amics de la Bici convoca una protesta per aquesta tarda

Amics de la Bici convoca una protesta contra la nova ordenança per aquesta tarda prèvia a la cel·lebració de la reunió de la Comissió Cívica del Vianant i la Bicicleta. Aquesta tarda a les 18:30 a la plaça de Sant Miquel.

Modificacions a l'ordenança de circulació

Veig que en Marc Belzunces ha tingut més sort que jo i en el seu bloc publica un enllaç a a un dossier de premsa de l'ajuntament on es poden trobar les modificacions de l'ordenança de circulació.

Llegint alguns diaris aquest cap de setmana feien algunes reflexions sobre l'aplicació, en concret pel fet de que hi hagin 5.600 aparcaments per a bicicletes i 40.000 bicicletes circulant cada dia. També que les multes puguin sobrepassar el preu de la bicicleta o com em sembla que ja he comentat altres vegades, si la grua retira la bicicleta com sap l'usuari que li han retirat? com s'identifica la bici? podrà demostrar la propietat? continuarà pagant el mateix preu de retirada del dipòsit que una moto?

En general, pel que he llegit l'ordenança em sembla força adequada, a veure si amb les al·legacions s'arreglen aquestes incongruències o com deia un columnista de no recordo quin diari, per què regular tant si després no es compleix? i és que les ordenances crec que són unes de les lleis que menys es compleixen i en algunes de les disposicions d'aquesta ordenança semblen fetes per no complir-se o per que un municipal les interpreti com cregui.

10.11.06

Nova ruta Bici-vici per l'Hospitalet, el Prat, Sant Boi i Cornellà

Bici-Vici: Ruta per l'Hospitalet, el Prat, Sant Boi i Cornellà:
Ruta circular que transcorre pels municipis de l'Hospitalet, el Prat, Sant Boi i Cornellà i que transcorre per entorns urbans, agrícoles i espais naturals com el riu Llobregat.
Encara l'he de revisar una mica i afegir-hi algun plànol, fotos i enllaços.

Guia d'Itineraris per la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona ha editat una Guia d'Itineraris per la Xarxa de Parcs Naturals que gestiona. Aquesta es va publicar diumenge 8 d'octubre en alguns diaris i conté diversos itineraris aptes per anar en bicicleta.

Aquest diumenge bicicletada contra el canvi climàtic

Ja n'he anat parlant aquest dies, diumenge 12 a les 11h sortida des d'Arc de Triomf a Barcelona i des del parc central a Girona. Més informació a:

Més ordenança

Si ahir ja us parlava del que deien els mitjans de comunicació sobre la nova ordenança de circulació avui hi tornen:

Carril bici com a teràpia

Una simpàtica carta al diari El Punt d'avui explica els beneficis per la salut d'anar en bici. Sembla ser una persona gran que es passeja en bici per la via verda per la ruta del carrilet.

9.11.06

Els espais naturals del delta del Llobregat

Un article d'El Punt del 8/11/2006 parla d'alguns dels espais naturals del delta del Llobregat, en especial, els de nova creació o que han patit importants canvis després del desviament del riu Llobregat o l'ampliació de l'aeroport. L'article també dedica un espai a parlar de les infraestructures ferroviàries que faran que aquests espais quedin molt ben comunicats i també de la possibilitat d'arribar-hi en bicicleta des de Martorell (vegeu la ressenya de la "Via verda del Llobregat").

Nova ordenança de circulació de vianants i vehicles

La modificació de l'ordenança entrarà en vigor probablement a principis de l'any vinent, ara comença el període d'al·legacions. Aquí teniu un reculls d'informació:

Noves ordenances municipals a Barcelona

Sembla que Barcelona posarà en funcionament noves ordenances a principi de l'any vinent. A part de regular l'aparcament de motos a la vorera, les noves ordenances regularan la circulació de les bicicletes per les voreres. Caldrà que les voreres tinguin un mínim de 3 metres per circular-hi en bici i per exemple no es podrà circular per carrer massificats on no es pugui circular més de 5 metres en línia recta.
El Punt 9/11/2006

A veure si trobo el text complet i us el poso o l'enllaço, ja que la informació dels diaris a vegades pot ser equivocada i en especial quan s'han d'interpretar o resumir lleis.

2 anys de Bici-vici

Avui he recordat que per aquestes dates es complia l'aniversari d'aquest bloc, de fet se m'havia passat, tot va començar el 4 de novembre de 2004 i veig que els objectius i la temàtica del bloc no han variat molt.

Ells volen ser com Barcelona i nosaltres volem ser com...

En una manifestació de centenars de ciclistes a Atenes es reclamava la creació d'una xarxa de carrils bici com la de les grans ciutats europees, com per exemple Barcelona...
BiciWiki - Avui 5/11/2006

7.11.06

Ruta pel Parc Agrari del Baix Llobregat passant per l'Hospitalet, el Prat, Sant Boi i Cornellà

Ruta circular que transcorre pels municipis de l'Hospitalet, el Prat, Sant Boi i Cornellà i que transcorre pel Parc Agrari del Baix Llobregat, el riu Llobregat i per carrils bici urbans de Cornellà i l'Hospitalet.

Creada l'any 2006 i actualitzada el 2014.

Distància: 15 km

Inici i fi: plaça de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat (Metro L1 Av.Carrilet, FGC o Renfe).

Descripció de l'itinerari:

Sortim de la plaça de l'ajuntament de l'Hospitalet pel carrer Major en direcció a Barcelona i girem a la dreta en trobar-nos la Rambla Marina. Anirem pel carril bici d'aquesta rambla una bona estona (canviant de cantó i travessant 2 rotondes pel mig). Ja dins del barri de Bellvitge, al passar la boca de Metro (L1 Bellvitge),  girarem a la dreta per continuar pel mig del parc de Bellvitge. Girarem progressivament cap a la dreta fins a quedar paral·lels a la Gran Via i encarats cap a l'hotel Hesperia, llavors trobarem l'ermita romànica que dóna nom a aquest barri (Ermita de Santa Maria de Bellvitge s.XIII). Passarem pel costat del Mediamarkt i continuarem cap a l'Hospital que el podem vorejar per darrera (carrer de la Residència i Feixa Llarga) o anant cap a la Gran Via i creuant l'aparcament per sortir per davant de la porta d'urgències tot seguint un carril bici estret pintat en vermell a la calçada.
Sigui quin sigui el camí triat, anirem a parar a la porta oest per a vianants del recinte hospitalari. Creuarem el carrer de la Feixa Llarga per un pas de vianants que ens condueix fins a l'inici d'un camí encimentat que s'endinsa a la zona agrícola de l'Hospitalet. Seguint aquest camí, passarem per sota de diversos ponts (nus del Llobregat) fins arribar (en 800 metres) a la llera del riu Llobregat.


Tal com arribem al riu, el creuarem per un pas estret del pont de l'autovia C-31 (vegeu foto).

Continuarem riu amunt pel camí elevat paral·lel al riu (camí del sorral, terme del Prat), a l'esquerra tindrem un camí asfaltat i a la dreta més enllà del riu i de les carreteres veurem l'Hospital de Bellvitge. En uns 800 metres arribarem al pont de l'autopista C-32, el creuarem per sota i descendirem al camí asfaltat per girar a l'esquerra paral·lels a l'autopista a un nou camí asfaltat (camí de la Ribera).

Entrarem de ple a un terreny agrícola (som dins del Parc Agrari del Baix Llobregat) i ens allunyarem de l'autopista fent diversos girs entre camps, canals i masies. Deixarem un camí asfaltat a l'esquerra i poc després la seu del Parc Agrari a la dreta (masia de Can Comas). Un pèl més endavant, en una corba, deixarem el nostre camí que gira a la dreta (i que creua la masia de cal Monjo per anar cap al riu) per agafar un camí asfaltat que surt recte davant nostre (indicacions de camí agrícola). Després de fer diverses giragonses (estem al camí de Cal Pinques i passarem per aquesta masia) ens encararem cap a Sant Boi i trobarem a la dreta la via del tren d'alta velocitat que passa soterrada. Antigament, seguiem la via del tren fins al riu, però amb els canvis que hi ha en aquesta zona, actualment, us recomano seguir 500 metres més i llavors girar a a la dreta per anar cap al riu paral·lels a la via del tren per creuar-la per sota un cop arribem al riu.
Així doncs, un cop al riu, girarem a la dreta i el descendirem fins a trobar una passarel·la. Aquesta passarel·la (que és un bon punt per observar ocells) ens durà fins al al barri de la Riera de Cornellà.

Entrarem cap a Cornellà i girarem a la dreta pel passeig del Baix Llobregat on agafarem un carril bici. Passarem per l'estadi de l'Espanyol, el centre comercial Splau i continuarem pel carrer Tirso de Molina seguint un carril bici primer en calçada i després per una mitjana estreta. Seguint el carril bici, girarem a l'esquerra al carrer Sant Ferran i a la dreta al passeig dels Ferrocarrils Catalans. Tornarem a girar a l'esquerra al carrer Dolors Almeda i a la dreta a la carretera de l'Hospitalet. Podem entrar dins el parc de can Mercader i continuar per alguns carrils bici o seguir per la calçada fins arribar al carrer Major de l'Hospitalet i a la plaça de l'Ajuntament.

Mapa i track:


Mostra Ruta pel Parc Agrari del Baix Llobregat passant per l'Hospitalet, el Prat, Sant Boi i Cornellà en un mapa més gran

Alternatives:
Aquesta és una ruta senzilla que vol donar a conèixer el riu, el parc Agrari, el Delta del Llobregat i els carrils bici de Cornellà i l'Hospitalet. Hi ha moltes alternatives per allargar (o escurçar) la ruta, especialment continuant riu amunt o riu avall. El parc agrari queda tallat en aquesta zona i per tant si voleu continuar cap a la resta de Delta, haureu de baixar riu avall i travessar el Prat. A l'apartat de rutes en trobareu moltes pel Delta, us recomano especialment aquesta: Ruta pel sector occidental del delta de Llobregat: Castellefels - Gavà - Viladecans - el Prat - Sant Boi

Vídeo:
Del tram no urbà, des del pont de l'autovia C-31 fins a la passarel·la de Cornellà.
Informació complementària:
  • Parc Agrari del Baix Llobregat
  • Ruta similar a la Guia d'itineraris de la Diputació de Barcelona (pàg.112) i últimament també la podem trobar marcada amb cartells informatius:


6.11.06

Mapa col·laboratiu de carrils bici dels Països Catalans

Hi ha una interessant proposta per fer un mapa col·laboratiu de carrils bici dels Països Catalans. La idea és aprofitar l'oportunitat que ens donen les noves tecnologies com els sistemes d'informació geogràfica (SIG) o els GPS per fer "...un mapa d'infrastructures ciclistes dels Països Catalans basat en el conexeixement dels ciclistes urbans i que pugui ser distribuït (i editat) per qualsevol".

Hi ha una primera versió del planol aquí (KMZ, 35 KB) que es pot veure, per exemple, amb el programa Google Earth.

3.11.06

La bicicleta plegable es fa un lloc

Diversos articles al diari el Punt (El punt 3/11/2006) parlen de l'augment de la venda de bicicletes plegables a Barcelona i també en comparació a altres llocs de l'estat, en concret en aquest article es parla d'aquesta comparativa amb altres ciutats i es comenta que un 80% de les bicicletes Brompton es venen a Barcelona. Això em recorda el que deia Marc Belzunces en el seu bloc, que des de l'estiu veia més bicis Brompton.

Un tercer article parla del fabricant català Monty que també aposta per les bicicletes plegables i per les plegables elèctriques. Comenten que Monty té un model plegable elèctric força avançat i que la resta de marques de l'estat únicament importen algun model plegable.

Més informació sobre la bicicletada contra el canvi climàtic

La web de la iniciativa MejorConBici que organitza una bicicletada a nivell estatal contra el canvi climàtic el proper 12 de novembre s'ha actualitzat i ja té informació dels punts de sortida, per exemple a Barcelona la sortida serà a les 11h des de l'Arc de Triomf.

La resta d'apartats diu que s'actualitzaran a partir del 13 de novembre.

2.11.06

Sant Joan Despí comença la reforma de la carretera BV-2001

Aquesta carretera és la connecta Sant Joan Despí amb Sant Feliu de Llobregat (vegeu mapa). La reforma manté els dos carrils actuals, però afegeix voreres, 2 carrils bici de doble sentit, voreres, mobiliari urbà, enllumenat i arbrat.
Europa Press 23/10/2006

ERC i ICV donen suport al Camí Verd

Llegeixo a El Punt 1/11/2006 que aquests dos partits polítics donen suport al Camí Verd amb la signatura d'un document. També m'arriba aquest enllaç de la plataforma de suport al camí verd.

Carril bici de Torras i Bages (Sant Andreu de Palomar, Barcelona)

És un exemple de carril bici desastrós: per la vorera sense casi senyalitzar, a tocar dels bancs... Gràcies, un cop més, a Marc Belzunces podem veure-ho en el seu bloc amb vídeo inclòs: Carril bici de Torras i Bages.

També en el mateix bloc podem veure l'estret carril bici del carrer Gran de Sant Andreu.

Limit de velocitat urbà de 30 km/h

Una proposta de mobilitat urbana que s'està debatent és la reducció a 30 km/h del límit de velocitat en zones urbanes. Això vol dir que no es podrà anar a més velocitat a les ciutats? No té perquè ser així, podria voler dir que si no s'indica el contrari el limit és 30 i que en vies troncals es senyalitzaria un altra límit superior.

Els objectius d'aquesta mesura serien augmentar la seguretat de bicicletes i vianants i afavorir la circulació en bicicleta, reduir contaminació ambiental i acústica i reduir el consum de combustible.

Algunes reflexions personals:
  • Costa molts diners crear les anomenades zones 30, amb aquesta mesura només caldria marcar en tot cas les zones 50.
  • Com farem respectar el nou límit sense elements dissuassoris que actualment s'instal·len en zones 30?
  • Circulant a 30 km/h amb un automòbil amb la segona marxa la contaminació acústica pot ser superior que circulant a una velocitat més alta amb la tercera o la quarta. També pot ser major el consum i la contaminació... Haurem d'explicar que es pot anar a 30 amb tercera! Almenys en cotxes de poca cilindrada!
Vegeu els motius del BACC per donar suport a aquesta proposta.

27.10.06

Ruta Monistrol Aeri - Collbató - Riera de Pierola - Can Rial - Esparraguera - Olesa de Montserrat

Inicialment, la ruta que volíem fer era de l'Aeri de Monistrol fins a Masquefa, tot i així, vam perdre els senyals del sender GR-5 que seguíem i finalment vam fer el següent:

Monistrol Aeri - Collbató - Riera de Pierola - Can Rial - Esparraguera - Olesa de Montserrat

Dades tècniques: uns 29 Km, tot i que a nosaltres ens en van sortir 37, damunt d'asfalt i terra amb un desnivell acumulat d'uns +500 m. Recomanable BTT.

Accés: estacions de Monistrol - Aeri i Olesa de Montserrat dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Permeten transportar bicicletes en horari il·limitat.

Monistrol Aeri - Collbató (6 Km)

Sortint de l'estació de FGC de Monistrol Aeri creuem la carretera C-16 per agafar la carretera local que ens portarà a Collbató (vegeu fotografia). El primer tram és de pujada, però les vistes que tindrem compensaran l'esforç, a més a més, a mesura que avancem la pujada es redueix i s'obre una millor panoràmica. Podeu fer algun descans i creuar la carretera per gaudir de millors vistes, vegeu la fotografia panoràmica del riu Llobregat en aquest tram entre dos engorjats.
Panoràmica de la vall del riu Llobregat
Passarem i per sota les coves del Salnitre i posteriorment trobarem el desviament per accedir-hi i també per pujar a l'ermita de la Salut i l'àrea de picnic annexa. Continuarem per la carretera en baixada fins a girar a la dreta per entrar al poble de Collbató.
Torrent de la Salut des de la zona de l'Ermita de la Salut

Collbató - Riera de Pierola (9 Km)

Sortirem de Collbató en direcció a l'autovia A-2 (per l'Av. del Centenari d'Amadeu Vives) i la creuarem per un túnel. En sortir girarem una mica a la dreta i travessarem les cases per anar a cerca la riera de Can Dalmases. Aquest és un dels punts on perdem les marques del GR i decidim resseguir la riera per la urbanització, ens tornarem acostar a l'autovia i anirem girant en direcció nord i després oest per tal de desembocar a un carrer principal que en pujada i en direcció sud-oest ens allunya d'aquesta urbanització i ens pujar al turó de Can Dalmases. En la pujada deixem algun desviament a dreta i esquerra i quan comença la baixada ens trobem una bifurcació on agafarem el carrer de la dreta. Entrem doncs en una nova urbanització on haurem d'anar atents a retrobar les marques del GR-5.

En trobar les marques del GR-5 agafarem un sender a la dreta que en baixada per un bosc anirà posant a prova les nostres habilitats damunt de la bicicleta. La vegetació i alguns trams amb sots seran les principals dificultats, segurament haurem de baixar de la bici en algun moment. El sender desembocarà en una petita pista i finalment arribarem al fons de la riera de Pierola.

Riera de Pierola - Can Rial - Olesa de Montserrat (14 Km)

En aquest punt vam perdre les marques del GR, nosaltres vam descendir la riera i teòricament l'havíem de travessar, però no vam veure cap camí o marca. La nostra intenció era continuar per GR-5 fins a Masquefa, però com que vam descendir un bon tros de riera i era tard vam decidir canviar la ruta.

El fons de la riera és ciclable i la major dificultat són les zones de sorra i grava fina que faran patir les rodes massa estretes i ens faran perdre l'equilibri. La riera queda molt ensorrada i té poques sortides, nosaltres la vam descendir un bon tros fins a trobar a mà dreta un pista que pujava fins a la carretera B-231.

Un cop a la carretera continuem en forta baixada cap a Esparreguera fins a creuar la riera per un pont. Entrarem a Can Rial i en algun tram podrem agafar un carril bici paral·lel a la carretera. Acabarem creuant l'autovia A-2 i entrarem a Esparreguera. Girarem a la dreta per anar a Olesa. Agafarem la carretera C-1414 que descendeix per a creuar el riu Llobregat. Després creuarem la carretera C-16 i girarem a la dreta per anar a l'estació de FGC.

Actualitzada la ressenya de la Via Verda del Llobregat

He actualitzat la ressenya de la Via Verda del Llobregat. Faltava completar el tram entre Sant Vicenç dels Horts i Martorell i ara ja ho he fet. Espero amb el temps poder-la anar adaptant als canvis que es produeixin a l'entorn del riu i afegir-hi algunes fotos més així com algun plànol.

26.10.06

Bicicletada contra el canvi climàtic

M'ha arribat des de diverses fonts informació d'una bicicletada que es cel·lebrarà el 12 de novembre a 28 ciutats espanyoles, entre elles sembla que Barcelona i Girona. El lema és "Gran Bicicletada CONBICI SIN CO2" i és organitzada per la Coordinadora en Defensa de la Bici (CONBICI). Més informació a Mejor Con Bici.

24.10.06

Moure's en bicicleta per Sabadell, una missió impossible

Aquest títol és el que encapçala un article del diari gratuït de Sabadell SABADELL press del 25/9/2006. L'article repassa la problemàtica de la circulació en bici d'aquesta ciutat amb fotografies prou significatives de l'estat i de la mala planificació dels carrils bici. Es recullen també les opinions d'usuaris de la bicicleta i de la administració.
Crec que la problemàtica que recull l'article es pot extrapolar perfectament a qualsevol població de l'àrea metropolitana: mala planificació, descoordinació de l'administració, manca d'inversió directa a la bicicleta, incivisme, carrils mal segregats, manca de zones 30 etc.

Fiscalitat ambiental a nivell local

Llegeixo que l'ajuntament de Salt dins de l'aprovació de les ordenances fiscal ha inclòs bonificacions per a les construccions que tinguin espais per desar-hi bicicletes o cuines amb espai per al reciclatge domèstic (El Punt 24/10/2006).
Amb una mica d'imaginació totes les administracions tenen mecanismes per a gravar o bonificar certes actuacions més o menys sostenibles, en mobilitat també (zones verdes, peatges urbans etc.).

18.10.06

La UAB instal·la un aparcament de bicicletes Biciberg

La Universitat Autònoma de Barcelona inaugurarà un nou aparcament de bicicletes Biciberg coincidint amb la cel·lebració de la setmana de la mobilitat del 23 al 27 d'octubre. L'aparcament, que sembla que està finançat per la Generalitat, té una capacitat de 46 bicicletes.

Un Biciberg és una aparcament soterrani automàtic que funciona amb una targeta que identifica l'usuari.

La UAB instal·la un aparcament de bicicletes - 10/10/2006

16.10.06

El "Camí del Mar" unirà Viladecans amb la seva platja

Llegeixo a Sostenible que l'any vinent finalitzaran les obres de connexió del nucli de Viladecans amb la seva platja. Serà una via de circulació de bicicletes, vianants i vehicles i no tant sols connectarà amb la platja, sinó que també ho farà amb els diversos paratges naturals de la zona.
També citen l'article a la Malla.

Noves seccions al Bici-vici

He afegit 2 noves seccions a l'apartat "Bicicletes" del Bici-vici que en les properes setmanes aniré completant:
  • Accessoris: recull informació sobre diversos accessoris per a la bicicleta, de moment només els portaequipatges i "potes de cabra", però hi aniré afegint més coses.
  • Portar nens: recull informació de sistemes per transportar nens en bicicleta, des de cadiretes fins a remolcs passat per sistemes de subjecció de bicicletes de nen petit.

Portar nens petits en bicicleta

Última revisió: juliol de 2016
 
Per portar nens en bicicleta tenim diversos sistemes: les cadiretes, els remolcs i sistemes per enganxar una bicicleta de nen petit.

Cadiretes per a nens petits

Per nens entre 9 mesos(*) i 4 o fins a 6 anys (legalment fins als 7 anys), aguanten un màxim de 15 o 22 kg segons el model. S'instal·len damunt del portaequipatges (que cal que sigui compatible) o en la tija del seient amb una peça que s'hi acobla (atenció que si hi ha cables de canvi o fre!). Pot ser interessant que la cadireta es posi i es tregui amb facilitat, però amb seguretat (també pels robatoris). Els preus ronden entre 30 i 90 Euros.

Hi ha també cadiretes que es posen (i es treuen) al manillar que fins i tot es poden usar en bicicletes plegables quan el nen pesa poc. Són una opció més segura i còmode que es pot combinar amb una altra cadira a darrere si cal portar 2 nens.

Alguns models permeten regular la inclinació. És una opció interessant ja que els nens s'acostumen adormir i molts cops els hi cau el cap cap endavant.

Brompton té una cadireta no homologada (sense cinturó), però que permet portar infants sense haver d'usar un model de manillar.

(*) Es poden portar les nens que s'aguantin drets, això pot ser entre els 6 i els 9 mesos. Es convenient fer pauses cada hora perquè els nens canviïn la postura.

Bebès en bici?

Sí, els bebès que encara no aguanten l'esquena recta poden anar amb accessoris tipus "maxi-cosi" i adaptadors pel portaequipatges de la bici. Tot i així, pot ser convenient desinflar una mica la roda de darrere per esmorteir més els sotracs. També es poden posar aquestes cadiretes en remolcs o bicicletes de càrrega.

Remolcs

Permeten que el nen (o fins i tot nens) puguin jugar dins del remolc mentre es circula. Tot i que el nen tingui cinturó de seguretat pot tenir a mà joguines. La subjecció s'acostuma a fer amb un peça que s'acobla al lateral del quadre a l'altura de l'eix de la roda de darrere.

El codi de circulació no permet que les bicicletes portin remolcs per transportar nens tot i que no conec casos en que s'hagi multat, en altres països europeus està acceptat i a ciutats com Barcelona o l'Hospitalet l'ordenança de circulació ho permet. Si la reforma del codi de circulació es produeix, es preveu que es produeixin els canvis legislatius necessaris perquè els remolcs i les bicicletes adaptades pel transport de persones siguin plenament legals. Vegeu la secció bicicletes de càrrega.


Altres sistemes

Hi ha diverses bicicletes de càrrega adaptades pel transport de nens i nenes (normalment permeten portar entre 1 i 3 infants). Vegeu la secció bicicletes de càrrega.

Triobike ofereix una bicicleta, un cotxet per a portar fins a 2 nens i un sistema per portar aquest cotxet adaptat a la part davantera de la bicicleta. Bakfiets incorpora una caixa de fusta davantera que permet portar càrrega o fins a tres nens en diverses configuracions. Croozer fa un remolc que també serveix com a cotxet i com a cotxet per poder fer jogging.

I alguns altres models:

Enganxar la bicicleta del nen
 
Permeten que el nen vagi amb la seva bicicleta arrossegat per la bicicleta del pare o la mare:
  • Sistema Follow-Me: agafa la bicicleta del nen per la roda de davant amb el darrere de la bicicleta de l'adult. Bon sistema de subjecció.
  • Sistema tipus "trompa d'elefant": és una barra que connecta el seient de la bicicleta de l'adult amb el manillar de la bicicleta de nen. El principal problema és que la bicicleta del nen es pot torçar (i el nen va inclinat). El model més conegut és el trail-gator.
Podeu trobar més informació sobre bicicleta i infants clicant a l'etiqueta nens.

Vegeu aquest article en anglès sobre Holanda: cycling with a baby.

Cicloturisme amb nens Josie Dew's guide to cycle touring with children

Accessoris

Informació sobre diversos accessoris bàsics que poden portar les bicicletes sobretot encarat al cicloturisme i al ciclisme urbà. Podeu trobar molts més accessoris i ressenyes de productes comercials mirant els apunts etiquetats amb  "accessoris".

Llums

Són obligatoris quan es circula de nit. El de davant ha de ser blanc i el de darrere vermell, els 2 són obligatoris.
  • Amb LEDs sempre: consumeixen molt poca pila i poden fer molta llum.
  • Intermitents? A mi, m'agraden en posició intermitent tant a davant com a darrere. Consumeixen menys energia i en canvi criden més l'atenció.
  • Amb bateria i carregables per USB poden ser molt pràctics. Consulteu la durada de la bateria en cada mode d'il·luminació. Tingueu en compte el mode de subjecció i el fet que potser els haureu de treure i posar cada cop que els carregueu.
  • Amb dinamo de boixa: una boixa que s'instal·la a la roda de davant genera electricitat pels llums que ja estan pensat per continuar il·luminant uns minuts quan es para de pedalar. S'usen sobretot en bicicletes urbanes i a vegades en bicis de cicloturisme on es pot usar l'electricitat  per carregar dispositius electrònics.
  • Per il·luminar es venen llums específics que funcionen normalment amb bateries externes connectades per cable. Són llums més potents i pensats per funcionar diverses hores i per a la pràctica esportiva. Els llums més urbans en mode fix ens poden fer sortir del pas, però sovint són poc potents.
  • De dia? Cada cop més ciclistes (sobretot de carretera) porten un llum intermitent vermell al darrere per ser més visibles. No és mala idea.
  • Amb dinamo tradicional amb fregament a la roda? Encara se'n venen, però jo ho descartaria!
  • Llums ben subjectats si lliguem la bici a la ciutat. Si lliguem la bici en aparcaments, haurem de triar si volem treure i endur-nos els llums amb nosaltres o si preferim portar un llums fixos a la bicicleta. En cas d'usar llums fixos, podem triar un model senzill i robust que funcioni amb piles i que es pugui cargolar a la bici (possiblement un parell de femelles a cada cargol desincentivaran que ningú ens els vulgui robar).
  • Llums de recanvi. Cal preveure la possibilitat de quedar-se sense llum. En sortides i viatges, podem portar bateries externes o panells solars per carregar llums, però un llum auxiliar com un frontal, pot ser molt pràctic tant per pedalar, com quan acabem de pedalar o per si tenim algun problema mecànic. Per ciutat, podem portar algun llum led petit de recanvi.

 

Timbre en forma d'anell al manillar

Timbre

És obligatori en tot tipus de bicis i pràctic per avisar a vianants, ciclistes, etc. N'hi ha de molts tipus, mides i estètiques, també n'hi ha d'electrònics.


Portaequipatges

Situats normalment damunt de la roda del darrere permeten portar paquets i alforges penjades als laterals de la roda (també damunt de la roda de davant). Es subjecten al quadre sota el seient i al costat de l'eix de la roda en uns forats especialment dissenyats per aquest ús. Recordeu que suporten un pes màxim i que cal repassar els caragols de subjecció de tant en tant.

Bici urbana amb 2 portaequipatges
A l'hora de triar-los podem tenir en compte:
  • El pes del model i el pes que suporten
  • Si són més o menys tapats ens evitaran esquitxar-nos amb el fang o l'aigua.
  • Potser voldrem que siguin compatibles amb un tipus d'alforja concreta o amb una cadireta de nen. Hi ha models que tenen una bossa que es posa i es treu fàcilment a la part superior del portaequipatges.
Les bicicletes de doble suspensió només poden portar portaequipatges subjectats a la tija del seient i aquest models suporten menys pes.

No totes les bicicletes, porten els forats prop de l'eix de la roda per instal·lar portaequipatges. A vegades, els frens de disc, utilitzen aquests forats.

Alforges

Les alforges són bosses que es pengen a cantó i cantó de la bicicleta penjades d'un portaequipatges. Tot i que les més freqüents són les que es porten al portaequipatges de darrere, també n'hi ha per portar en portaequipatges davanters. Algunes característiques a tenir en compte són:
  • Sistema de subjecció robust, però ràpid de treure i posar (eviteu les corretges, millor ganxos de subjecció amb tancament i obertura ràpides). Proveu-les amb el portaequipatges!
  • Millor alforges independents que alforges unides: si volem en podrem usar una sola, les podrem treure més fàcilment
  • Impermeables i estanques? Són potser una mica més cares i acostumen a tenir menys butxaques. També podem posar una bossa de plàstic dins.

 

Altres bosses i bosses de bikepacking


Sempre s'han portat altres bosses a la bicicleta, potser les més usuals són la de sota el seient i la que es pot posar al manillar, però la bicicleta té moltes possibilitat i en els últims anys el Bikepacking ha posat de moda no usar portaequipatges per alleugerir la bicicleta
  • La de sota el seient pot ser de moltes mides, tradicionalment s'hi han portat les eines per a reparacions d'urgència, però ara hi ha bosses de fins a 15-20 l de capacitat.
  • La de davant del manillar ens permet tenir a mà moltes coses i a la tapa tradicionalment s'hi posava el mapa de paper dins d'una funda de plàstic. El bikepacking ha posat de moda algunes bosses cilíndriques que permeten portar per exemple aïllants per dormir.
  • Bosses per al mòbil: cada cop és més habitual disposar d'alguna bossa damunt del tub superior de la bici per poder tenir el mòbil a mà. També hi ha suports diversos per al manillar.
  • Les bosses de quadre: n'hi ha de diverses formes i mides i ocupen part del triangle que forma el quadre, però normalment deixen l'espai del bidonet lliure.
  • Bosses als laterals de la forquilla. En bikepacking hi ha gent que s'hi posa el sac de dormir, l'aïllant o cantimplores d'aigua. Ho subjecten amb corretges i normalment no es fan servir bosses específiques.
  • Bossa damunt del portaequipatges: és un bon lloc per transportar coses. Si no usem una bossa, també és bon lloc per lligar motxilles, tendes, etc.
  • Bidonets: algunes caixes en forma de bidonet permeten portar eines i això és pràctic quan portem doble suport per a bidonet o quan ja portem aigua a les alforges (on segurament s'escalfarà menys!).
  • Algunes d'aquestes bosses serà pràctic que es treguin i es posin fàcilment, per exemple, si hi portem la documentació i els diners.
  • Molt de pes al manillar o en les rodes davanteres, pot dominar una mica la direcció de la bici, cal tenir-ho present i experimentar.
  • Posar massa pes a darrere o no portar-lo equilibrat ens pot desequilibrar la bici en certs moments o quan baixem de la bici.

 

La pota de cabra


Les potes de cabra permeten aguantar la bicicleta dreta. Són especialment útils quan fem cicloturisme on molts cops no trobem cap arbre ni pal que ens l'aguanti. A qui no li ha caigut mai la bici a terra?
 
N'hi ha de dos tipus: els que es col·loquen al centre de la bicicleta i els que es col·loquen a la roda de darrere:
  • Al centre: tenen menys estabilitat, especialment si portem alforges, però són més fàcils de col·locar. Moltes bicis ja porten un punt especial per collar la pota. També pot ser tipus caballet (dues potes) i llavors tenen molta més estabilitat (són habituals en bicis de càrrega).
  • A darrere: s'agafen en el punt del quadre on s'ajunta el tirant i la beina prop de l'eix de la tanca de la roda de darrere i sempre al cantó esquerre de la bici (on no hi ha el canvi). Aguanten millor la bicicleta fins i tot quan aquesta porta alforges. El sistemes de subjecció no van bé a totes les bicicletes i a més a més amb el pes i l'ús es poden deformar.
Sigui com sigui les potes de cabra no són infal·libles! Les bicicletes continuen caient!

Vegeu també:

Actualitzat per última vegada: març de 2021

11.10.06

Gestió de les bicicletes de lloguer a Barcelona

Finalment només una empresa s'ha presentat al concurs per gestionar el nou sistema de bicicletes de lloguer de Barcelona. L'empresa adjudicatària haurà de pagar 22,5 milions d'Euros durant el plaç de concessió que és de 10 anys.
Ciclo Times - La Vanguardia 28/9/2006

Registre de bicicletes de Barcelona a El Punt

L'altre dia us comentava el tema del registre de bicis de l'ajuntament de Barcelona avui he vist que hi ha informació a El Punt: El Punt 10/10/2006 i més.

9.10.06

Ciclo Times d'octubre de 2006

Ja hi ha disponible el Ciclo Times del mes d'octubre i aquest cop amb la grata sorpresa que el Bici-vici hi és recomanat en l'apartat sug-web-riments! Com sempre us aniré desgranant i comentant els propers dies els continguts que em semblin més interessants.

La contaminació mata cada any 16.000 persones a Espanya

La setmana passada em va arribar aquesta notícia per diverses vies. Ho van publicar diversos diaris i webs (per exemple la Vanguardia del 4/10/2006) i cercant pel Google surt la mateixa notícia de dates anteriors. És una d'aquelles veritats esgarrifoses que oblidem: segons estudis de la OMS (Organització Mundial de la Salut) 16.000 persones moren a Espanya cada any a causa de la mala qualitat de l'aire. Aquestes defuncions estan lligades a malalties respiratòries i pulmonars. Hem de saber que l'any passat 21 de les 35 estacions de control atmosfèric de l'àrea de Barcelona van superar els llindars màxims permesos (en total 26 de les 68 estacions catalanes superen els llindars).

Informació a Sostenible.

6.10.06

Resultat de la Cursa de Transports

Ja podem consultar el resultats (PDF) de la cursa de Transports que s'ha realitzat a Barcelona i aquest any també amb la participació de municipis de l'àrea metropolitana. Els resultats són molt evidents tot i que com a societat no els vulguem veure. Dins de la ciutat de Barcelona anar a peu, en bicicleta i en transport públic són els mitjans més barats i més ràpids, només anar en moto és més ràpid, però també més car.
Pel que fa als desplaçaments des de fora de Barcelona en que es tenia en compte únicament el transport públic i el cotxe, el transport públic ha estat en mitjana més ràpid i molt (molt molt) més barat.

2.10.06

Servei de préstec de bicicletes de Santander

Aquest servei de préstec gratuït que ha funcionat del 14 de juliol al 18 d'agost a Santander ha deixat 6495 bicicletes i una mitjana de 216 cada dia. Esperem que s'animin a ampliar el servei.
Ciclo Times - Diario Montañés 29-8-2006

S'obre el camí de ronda entre Llançà i Port de la Selva

Ja està obert un tram de 2 km del camí de ronda entre Llançà i Port de la Selva. El tram estrenat arriba fins a la zona del Cau del Llop. Pels 3 km restants fins a Port de la Selva caldrà esperar que es resolguin les expropiacions de diverses finques.
El Punt 17/8/2006

Ciclo Times de setembre de 2006

Ja hi ha publicat el Ciclo Times de setembre amb un munt d'articles interessants, recull de premsa etc.

Servei de préstec de bicicletes de Burgos

BICIBUR és el servei de préstec de bicicletes de Burgos. Funciona amb 4 punts de préstec i està obert tot l'any a residents, no residents i turistes.

28.9.06

Terrassa inaugura 1,7 km de carril bici

Amb aquests 1,7 ja en té 10,3 dels 145 previstos pel pla de bicicletes. Intueixo (no ho sé del cert) que com altres municipis no fa inversió directa en infraestructures per a bicicletes sinó que aprofita altres obres de reforma de carrers per incloure-ho. I el que acostuma a passar és que els carrils queden mal connectats...
El Punt 28/9/2006

27.9.06

Registre de bicicletes de l'ajuntament de Barcelona

S'ha posat en marxa el registre de bicicletes de l'ajuntament de Barcelona. El registre és una iniciativa per tal d'intentar disminuir els robatoris de bicicletes a la ciutat de Barcelona. El mecanisme consisteix en registrar la bicicleta i el propietari en una base de dades per tal de facilitar la recuperació en cas de robatori. En la sol·licitud de registre, entre d'altres, cal posar les característiques de la bicicleta i el número de bastidor.
Llàstima que aquest mecanisme només funcioni a Barcelona i per als residents a la ciutat. Més informació en PDF:

Entrevistes sobre mobilitat sostenible

A la web de Sostenible (Xarxa de ciutats i pobles cap a la sostenibilitat) aquests dies es publiquen d'entrevistes que tracten sobre la mobilitat. De moment se n'han publicat dues.

26.9.06

La cursa dels transports 2006

Com cada any per la setmana de la mobilitat sostenible demà dimecres 27 de setembre a la tarda es cel·lebrarà la "Cursa dels Transports". Aquesta "cursa" consisteix a realitzar diversos itineraris amb diversos mitjans de transport per tal de comparar el temps i el cost dels viatges. Aquest any hi hauran 10 itineraris per Barcelona que sortiran de les seus de districte i acabaran a la nova Facultat d'Història i Geografia de la Universitat de Barcelona. Com a novetat, aquesta any també hi haurà 8 punts de sortida fora de Barcelona.

Barcelona tindrà al novembre una ordenança de circulació de bicicletes

Tal i com he comentat altres vegades la nova ordenança de circulació de bicicletes finalment veurà la llum. També veig que finalment contempla coses força interessants com la senyalització dels carrils bici, les zones exclusives de vianants i la regulació dels punts d'intersecció...
El Punt 26/9/2006

Bicicleta plegable elèctrica Brompton

Llegeixo al bloc Des de l'Holocè estant que Brompton ha tret una bicicleta plegable elèctrica. Ja ho havien fet molt altres fabricants, però Brompton encara no i com era d'esperar el producte és de qualitat. La bicicleta elèctrica de Brompton és una bicicleta plegable Brompton normal amb un nano-motor que es col·loca a la roda de davant i una bateria que es porta en el portaequipatges davanter.

25.9.06

Mou-te en Bici publica un plànol de carrils bici de Girona i Salt

L'associació Mou-te en Bici ha publicat un plànol de carrils bici de Girona i Salt on hi ha marcats els carrils existents, els projectats, les vies verdes i els carrils que reivindiquen. També hi ha assenyalats els aparcaments per a bicicletes, els punts perillosos o les zones 30. Al dors del plànol hi ha un conjunt de consells.

Bici familiar

Ja fa uns dies que volia afegir una secció sobre accessoris per transportar nens en bicicleta (remolcs, cadiretes, accessoris...) i just avui he trobat la web de BiciFamiliar que justament tracten aquests temes.

22.9.06

Suggeriments i comentaris

Aquí podeu deixar els vostres suggeriments, comentaris i opinions. També ho podeu fer en notícies i ressenyes si aporteu informació complementària que tingui relació amb la notícia o la ressenya.
Gràcies!

Sobre els comentaris

Ja porto dies pensant-hi i ja m'he decidit a tenir una política sobre els comentaris, no sé si serà la definitiva, però el tema anirà així: obriré un apartat nou per a comentaris i sugerències. Tot i així, permetré comentaris en notícies i ressenyes sempre i quan hi tinguin relació o hi aportin més informació.

Activitats de la Setmana de la Mobilitat Sostenible

A la web de la Generalitat hi ha un recull de les activitats
que es realitzen aquesta setmana ordenades per municipi.

El peatge urbà d'Estocolm

Aquests dies ens ha arribat la notícia del referèndum que s'ha cel·lebrat a Estocolm per la implantació d'un peatge urbà. El referèndum l'ha guanyat el sí després d'un període de proves de 6 mesos en que els ciutadans han pogut provar el mecanisme. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic aposta per aquest mecanisme (PDF).

21.9.06

Setmana de la mobilitat i publicitat municipal

Coincidint amb la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura i amb l'empenta d'aquest any tant electoral els ajuntaments aprofiten aquests dies per fer publicitat de les seves grans obres i de com aquestes milloraran la mobilitat de pobles i ciutats.
Si ja normalment hem d'agafar les informacions amb pinces, aquest any especialment hem de ser molt crítics al llegir les notícies. Moltes d'aquestes informacions ens donaran la sensació que estem millorant molt, però només caldrà sortir al carrer i veure la realitat. Per ajudar a ser crítics us proposo unes quantes preguntes que us podeu fer sobre el vostre poble o ciutat:
  • Quin espai està dedicat al cotxe i quin al vianant?
  • Podeu arribar fàcilment en transport públic a qualsevol part de la vostra ciutat o a les ciutats veïnes?
  • Quina freqüència de pas té el transport públic? I quin horari?
  • Hi ha zones 30 (velocitat màxim 30 km/h), carrers de prioritat invertida (prioritat als vianants) o zones exclusives de vianants?
  • Quina amplada tenen les voreres? Quina amplada del total del carrer representen?
  • Hi ha una xarxa bàsica de carrils bici? Estant interconnectats entre ells o s'acaben de sobte?
  • Hi aparcaments per a bicicletes en estacions de transport públic i en els principals punts d'interès de la ciutat?
  • Els cotxes respecten les normes de circulació i les ordenances municipals?
  • Veieu ciclistes pel carrer? I pares/mares que portin nens a l'escola en bici?
Bé, se m'acudeixen moltes més preguntes, però ja veieu per on vaig...

20.9.06

Rutes Bici-Vici

Aquesta pàgina ja no es manté, les rutes del Bici-Vici estan a:
Llistat de les ressenyes pròpies del Bici-vici.

Si voleu rutes per una zona concreta us recomano accedir a la resta d'apartats de rutes que us proposaran diverses rutes (siguin o no originals del Bici-vici) que potser podreu combinar i en general trobareu més informació:
Vegeu també tots els mapes de Google Maps que he publicat.

Bicicletes elèctriques

Les bicicletes elèctriques porten un motor en una de les rodes o en el pedalier alimentat per una bateria elèctrica recarregable. El pedaleig és assistit pel motor segons el nivell d'assistència que seleccionem. Com menys assistència li demanem al motor més s'allarga l'autonomia de la bici i la durada de la bateria.

Algunes característiques genèriques que varien segons marques i models:
  • Velocitat màxima fins a 25 km/h (limitada per llei a la UE)
  • Potència fins a 250W (limitada per llei a la UE)
  • Autonomia entre 30 i 110 km
  • Pes entre 17 i 39 kg quan es porta la bateria
  • Temps de recàrrega entre 4 i 6 hores (a vegades 8 hores) segons model.
  • Antigament es trobaven encara bateries de plom (més barates i més pesades) i níquel metall-hidrur. Però actualment totes són de liti (més cares i lleugeres). Segons algun web que he consultat les bateries de plom podrien admetre 350 recàrregues i valdre uns 100 €, les de nikel unes 500 recàrregues i 150€ i les liti poden admetre 600-1000 recàrregues. Consulteu-ho abans de comprar!
  • Consulteu el preu de les bateries de recanvi i la seva disponibilitat real.
  • Alguns fabricants parlen que les bateries es recarreguen al 100% fins als 35.000 km i després arriben fins al 80% de la seva capacitat.
  • Els preus varien entre els 600 € dels models més senzills fins als 2.500 € o més dels models més sofisticats.
Enllaços:

Enllaços antics pendents de revisar:
Última actualització: octubre de 2016

18.9.06

Nova secció al Bici-vici

He afegit una nova secció amb el títol "Bicicletes" on resumiré la informació sobre diversos tipus de bicicletes o accessoris. De moment hi he posat informació sobre bicicletes plegables i en breu començaré el de bicicletes elèctriques tot fent un resum d'enllaços, informació i notícies que he anat recollint.

Bicicletes plegables

Recull d'informació sobre bicicletes plegables


Les bicicletes plegables ofereixen una bona solució per a la circulació per la ciutat en trajectes curts i sense desnivells importants. El plegat de la bici evita 2 problemes comuns: poder-la desar més fàcilment (a casa, a la feina, al gimnàs, al lloc d'estudi...) i per tant no haver-la d'aparcar al carrer (amb el conseqüent perill de robatori) i poder-la pujar al transport públic sense tants problemes (o quan està prohibit).

Algunes característiques a tenir en compte són:
  • Pes de la bicicleta
  • Volum un cop plegada
  • Temps de plegat (cal tornar a ajustar el seient i el manillar?)
  • Facilitat de transportar-la plegada (centre de gravetat i lloc per on s'agafa)
  • Diàmetre de la roda (+ diàmetre = + velocitat, però també + pes i volum)
  • T'embrutes? Els parafangs i el protector de la cadena evitaran que ens embrutem quan circulem, però també quan la transportem o la desem.
  • Velocitats, pinyons i plats... Ens permetran afrontar pujades. Normalment porten un sol plat i diversos pinyons que poden ser interns o externs. Els interns no necessiten manteniment, els externs -quan són diversos pinyons- fan que la cadena treballi massa torçada i en certes bicicletes tenen tendència a desajustar-se.
  • Tipus de pneumàtic. Com més llis i estret més ràpid, però per a que tingui suficient resistència haurà de ser un pneumàtic d'alta pressió.
Hi ha dues marques que tradicionalment han liderat el mercat i que ofereixen dos sistemes de plegat diferents, són Dahon (plegat en dues parts) i Brompton (plegat en 3 parts), però han sortit moltes altres marques.

Vegeu els més 40 apunts que he publicat sobre bicicletes plegables.

Segurament, Brompton és una de les millors bicis plegables del mercat, sinó la millor. Jo en faig servir una des de fa més d'11 anys i la continuo recomanant perquè el seu preu elevat s'amortitza i no és tant elevat comparat amb el que costa una bicicleta de carretera, entre d'altres.

Jo he tingut males experiències amb les plegables barates, tot i que hi ha gent que li van bé per si les ha de lligar al carrer.
 
Alguns apunts:
Última actualització: febrer de 2021

14.9.06

Vilafranca comença a aplicar els seu pla director de la bicicleta

Vilafranca del Penedès comença a aplicar el seu pla director de la bici convertint una trentena de carrers en zones 3o. El pla preveu actuacions fins al 2016 amb una inversió de 2,7 milions d'euros, principalment creació de carrils bici i aparcaments. Sembla també que un Biciberg amb capacitat per a 20 bicicletes començarà a funcionar a finals d'aquest any.
El Punt 14/9/2006

Setmana de la mobilitat a Vilanova

[...]El dia 22 l'ajuntament donarà un obsequi a tothom que arribi a l'estació de trens en bicicleta entre les 7 i les 9 del matí. El dia 24 S'ha programat una passejada en bicicleta per la ciutat.[...]
El Punt 14/9/2006

Passejada en bicicleta pel Baix Llobregat

La clàssica passejada en bicicleta que es fa per la setmana de la mobilitat sostenible i segura per diversos municipis del Baix Llobregat ha afegit aquest any un nou municipi i punt de sortida, l'Hospitalet de Llobregat. Així, si es vol fer la passejada intregal (22km) es sortirà del Centre Cultural Tecla Sala de l'Hospitalet a les 10h i es continuarà per Cornellà, Esplugues, Sant Just, Sant Joan i es finalitzarà al parc de Torreblanca de Sant Feliu.
Com sempre hi ha la possibilitat de sortir d'altres punts. Més informació i full informatiu en PDF a l'agenda del Ciclo Times.

A Ritme de Pedal els diumenges a les 20h

A Ritme de Pedal, el programa dedicat a la bicicleta, ha canviat el seu horari d'emissió a conseqüència dels canvis de programació de la temporada de tardor del Canal 33, a partir d'ara s'emetrà els diumenges a les 20h.

8.9.06

Els deures de la mobilitat a Barcelona

A l'editorial del Butlletí InfoPTP de l'Associació per la Promoció del Transport Públic hi ha unes notes de premsa interessants, en concret la que dóna la benvinguda al nou alcalde de Barcelona Jordi Hereu i li recorda el temes pendents de la mobilitat a la ciutat.

6.9.06

Inici de les obres de construcció del nou carril bici de Vilanova

Comencen les obres de diversos carrers de Vilanova que tindran un carril bici. Aquestes obres estan incloses en la primera fase del Pla Especial de la Bicicleta aprovat el passat 3 de juliol.
VILANOVA DIGITAL 28/8/2006

Més informació sobres aquestes obres en aquest document, del qual extrec aquest plànol:


5.9.06

Article d'opinió a Sostenible

En l'article de Sostenible Anem endavant o anem enrera? de Salvador Fuentes i Joan Anton Tineo es fa un anàlisi de la situació actual de la mobilitat a les grans ciutats. Els autors veuen signes de millora i empitjorament de la mobilitat. Destaquen la dificultat d'avançar si no prenem consciència de la necessitat de planificar una ciutat per a les persones o ens es faci un ús racional de l'espai públic.

Carregador de mòbil per a bicicleta

A la web de la fundació Terra trobem aquest Pedal&Power, un carregador de mòbils utilitzant la bicicleta i una dinamo. Amb una velocitat mitjana de 19 km/h es triga 70 minuts en carregar completament una bateria estàndard.

A la mateixa web (a la secció d'ecotransport) trobem alguns artilugis més, entre ells un parell de bicicletes plegables Dahon.

Els ressalts, un sistema per reduir la velocitat dels vehicles

El diari el Punt del 3/9/2006 dedica 3 articles als ressalts que es col·loquen en carreteres i carrers per tal de reduir la velocitat dels vehicles que hi circulen.

Ciclo Times de setembre

Ja hi ha disponible el Ciclo Times del mes de Setembre.

28.8.06

Nous cicles sostenibles

El CicloTimes d'aquest mes reprodueix una article de l'Avui del 30/7/2006 que ens parla dels Trixis, els Segways o les bicicletes elèctriques, que són algun dels artilugis que poden transformar la mobilitat de les nostres ciutats.

El retrocés històric de la bicicleta

El desenvolupament de la nostra societat va deixar enrera la bicicleta a favor del progrés que significava el cotxe. Ara ens donem compte que aquest progrés, si no és sostenible no és progrés, per això ara la bicicleta torna a tenir un lloc dins de la mobilitat.
Aquest retrocés històric de la bicicleta es pot notar a diversos pobles de Catalunya. A mi me'l van fer notar a Deltebre on pots veure gent gran amb bicicleta, potser algun nen i alguns turistes de totes les edats... El repte d'aquests pobles és omplir aquest buit generacional i aconseguir que aquests nens que ara utilitzen la bicicleta com a joguina, la continuin fent servir com a mitjà de transport quan sigui possible.

25.8.06

Actualització d'un parell de rutes

He actualitzat un parell de ressenyes tot i que encara falta acabar-les:
  • La via verda del Llobregat: he afegit unes quantes observacions del tram del Prat fins a la desembocadura, tot i així encara haig de fer la ressenya del tram entre Sant Vicenç dels Horts i Martorell.
  • La volta als Ports: he afegit diverses alternatives per variar l'itinerari i he inclòs les sugerències d'en Carles (Gràcies!) que en un comentari a la ressenya explica com ha fet ell la volta. M'agradaria afegir a la ressenya un mapa i les altituds de les poblacions per acabar d'ajudar-vos a triar el millor itinerari. També el comentari d'en Carles m'ha fet pensar que inclouré una llista dels punts on ets pots banyar, ja que és un complement ideal d'aquesta volta als Ports, sobretot a l'estiu.

22.8.06

Bicicletes plegables i altres

En el bloc "De l'Holocè estant" hi ha diversos articles interessants sobre bicicletes plegables, anàlisi de les bicis plegables Brompton, el consells de manteniment de la marca Trek, fotos del mal disseny de carrils bici a Barcelona, entre d'altres temes.
Quan pugui me'ls llegiré bé, de moment els he llegit en diagonal!

Petroli i inflació

L'editorial del diari el País del 14/8/2006 titulat "Petróleo e inflación" fa un anàlisi econòmic i polític de l'escassetat de petroli. Les conclusions de l'editorial són clares i contundents, Espanya no té petroli i el seu futur immediat energètic passa per diversificar la producció energètica, ús d'energies alternatives i sobretot política d'estalvi del consum energètic.
Tenint en compte la despesa energètica en mobilitat l'ús de la bicicleta i el transport públic i la millora i promoció d'aquests mitjans està a l'ordre del dia.

Article d'opinió sobre la bicicleta a la ciutat

Un article d'opinió del diari el Punt del 17/8/2006 fa una crítica absurda a la promoció de l'ús de la bicicleta a la ciutat. En l'enllaç que us poso al Biciwiki hi ha una resposta contundent a l'article.

Ciclotimes d'agost de 2006

A principis de mes es va publicar el butlletí electrònic del BACC (Ciclotimes) del mes d'agost

3.8.06

Un andorrà començarà un viatge amb bici fins a la Xina

Ferran Vila, un andorrà de 22 anys, començarà aquest cap de setmana un viatge amb bicicleta que el portarà fins a la Xina, travessant 16 països i més de 12.000 quilòmetres.
Bondia.ad 4/8/2006

2.8.06

Figueres aprova un pla director que impulsarà l'ús de la bici

Figueres tindrà 3 nous quilòmetres de carril bici i una zona de pacificació del trànsit al centre que permetrà la circulació de bicicletes. Aquestes són algunes de les mesures que estableix aquest pla director que no té dates d'execució, tot i que l'alcalde preveu que estigui construit l'any 2007.
El Punt 2/8/2006